E-handelsplattformar får ta större ansvar

E-handelsjättar som Amazon måste snart ta mer ansvar över produkter som säljsr | Foto MostPhotos
Amazon, Wish, och andra plattformar kommer att få ta ett större ansvar för de produkter de säljer, efter ett EU-beslut om en ny omdiskuterad lag.

Det är nu klart att EU ställer sig bakom Digital service act, ett omdiskuterat förslag som nu blir lag inom hela EU.
Lagen innebär att e-handelns plattformar som Amazon tvingas ta ett större ansvar för de produkter man säljer på sin marknadsplats.

– Dagens besked är glädjande för den svenska handeln. Lagen innebär att globala handelsplattformar ej längre tillåts sälja produkter som kan vara direkt farliga. Dessutom är det ett stort steg mot konkurrens på lika villkor. Lagen gynnar alltså både konsument och handlare, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef för Svensk handel, i en kommentar.

Tidigare har endast tredjepartssäljaren varit ansvarig för det som säljs men nu blir det ändring på det.
Produkterna måste följa lagar och regler på de marknader där de säljs och plattformen får ett ansvar för detta.

– Vi är glada över att ha drivit frågan hela vägen in i mål. Beskedet vi fick nu på morgonen summerar flera års hårt arbete. Genom Svensk handels Bryssel-kontor har vi haft åtskilliga möten med EU-parlamentariker och europeiska intresseorganisationer och det känns oerhört kul att det hårda arbetet resulterat i en bättre konkurrenssituation för svenska handlare, säger Sofia Stigmar som jobbar för Svensk handel i Bryssel.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Obemannad butik och dito restaurang

I Sjölunda utanför Lidköping samverkar just nu Eatbox, en automatiserad enhet för snabbmat, med obemannade butiken Automat bredvid.

Cloettas nya satsning i Nederländerna

Cloetta planerar en ny fabrik i Nederländerna och en satsning där för den fortsatta tillväxten inom koncernen. Samtidigt läggs tre andra fabriker ned.

Atria och Lithells hakar på ny trend

Nästa generation burgare ska ”smashas” och smashburgaren blir vår nästa hit på burgersidan, menar Atria och Lithells som nu hakar på trendtåget.

Fortsatt oro bland svenska handlarna

Konjunkturavmattning, utbudsproblem och hög inflation bidrar till fortsatt oro inom handeln. Handelsbarometern för maj visar minskad framtidstro.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil