Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Sprider ny kunskap om tobak

A non smoking generation har föreläsningar på temat ”50 kr och barnarbete på köpet”. En stor del av de ungdomar som lyssnar säger sig få ökad kunskap och påverkas av informationen.

Nästan 90 procent av de unga som lyssnar till A non smoking generations föreläsning ”50 kr och barnarbete på köpet” och sedan svarat på frågor säger att de fått ökad kunskap om tobaksindustrin och hur den påverkar global hållbar utveckling.

92 procent av de som lyssnat på föreläsningen och svarat på frågor anser även att föreläsningen motiverar barn och unga till att bli tobaksfria.
Totalt har 1 025 ungdomar som lyssnat på föreläsningen efteråt svarat på frågor om den inom ramen för projektet ”Tobaksbarn 2019”.

Hösten 2019 var sjunde året som A non smoking generation gjorde en skolturné med projektet ”Tobaksbarn”.
Varje år får elever i ett urval av de skolor man besöker efter föreläsningen svara på frågor om den.

I den senaste undersökning svarade 88 procent att de lärt sig något nytt och 92 procent av föreläsningen innehöll argument för att avstå från tobak.
När man 2019 för första året ställde frågan om eleven lärt sig något om hur tobaksindustrin påverkar en hållbar global utveckling svarade 88 procent ja på frågan.

– Återigen ser vi tydligt att hållbarhetsfrågan engagerar unga, och att kunskapen om hur tobaksindustrin hotar mänskliga rättigheter och vår miljö kan stärka dem i valet att avstå tobak. Vi önskar bara att vi hade tillräckligt med resurser för att ge alla barn den kunskap som de har rätt till och behöver, säger Helen Stjerna som är organisationens generalsekreterare.

– Bristen på kunskap om att nikotin framställs av tobak som hotar global hållbar utveckling, och ökar risken för både psykisk och fysisk ohälsa, måste åtgärdas för att våra barn ska kunna fatta informerade beslut, tillägger Helen Stjerna.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Martina Haag frontar Hemköp

Hemköp fortsätter att knyta kända ansikten och från och till matprofiler till sig i  konceptet ”Från en matälskare till en

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Willys öppnar på Bryggudden

Vilket kaffe man bjuder på vid premiären behöver man kanske inte fundera på. Idag öppnar Willys på Bryggudden i Karlstad

Coop säljer lokalt på nätet

Coop tar nu ett nytt grepp där man lanserar en ”gårdsbutik” online. ”Med den nya gårdsbutiken på coop.se kan man

Tror på svensk servicehandel

Var fjärde s k conveniencebutik försvinner inom tio år, tror man i Danmark. I Sverige är man positiv och tror

Coop lägger ner i Ramnäs

Coop lägger ned sin butik i Ramnäs, Surahammar. Därmed förlorar orten inte bara sin sista butik utan även apotek och

Lidl rekryterar från Ica

Niclas Haglund har fått jobb på marknads och kommunikation hos Lidl Sverige där han ska arbeta som konceptdesigner, art director

Kan få outlet med lyxmärken

En outletby med märken som Gucci och Versace? I lilla Löddeköpinge? Så kan det bli sedan kommunen och Rioja estates

Gratis släp hos Max i Örebro

Max burgers och Freetrailer inleder ett samarbete vid Max restaurang i Lillån norr om Örebro. Som ett utbyggt kunderbjudande erbjuder

Ekomjölk får klimatvänlig förpackning

Skånemejeriernas ekologiska produkter “Hjordnära” får nya kartongförpackningar. De  tillverkas av Elopak och garanteras vara helt koldioxidneutrala. Skånemejeriernas miljösatsning har som

Lidl-bygge ännu inte avgjort

Denna vecka hamnar Lidls planer på att bygga i Karlstad på politikernas bord igen. Lidl har efter två år inte

Superlokal nätmat i konkurs

Man tog in 80 miljoner kr i kapital men fick aldrig ordning på affärerna. Nu går nätmatbutiken Fodi i konkurs

Picards nya i butikerna

Picard lanserar vårens asiatiska sortiment med kryddstarka nyheter. Lanseringsdatum är 12 februari och i butikerna finns 50 asiatiska produkter i

Högsta vinsten någonsin

Det ekonomiska resultat som Lantmännen redovisar för 2019 slår rekord. Resultatet efter finansnetto, strax under 1,9 miljarder kr, är den

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch