En balansakt mellan hållbarhet och affärer

Emma Rung VD KRAV | Foto Pressbild
Lästid: 4 minuter
Sedan 2022 har Emma Rung stått vid rodret för KRAV, Sveriges mest kända hållbarhetsmärkning. Med en passion för hållbarhetsfrågor och en bakgrund inom både politik och ideella organisationer, är hennes mål tydligt: att ruska om marknaden och öka efterfrågan på KRAV-märkta produkter. I en exklusiv intervju delar hon med sig av sina tankar kring ledarskap, hållbarhet och de utmaningar som ligger framför henne.

För Emma är rollen som VD för varumärket KRAV mer än bara ett jobb – det är viktigt på riktigt. ”Jag brinner för hållbarhetsfrågorna,” säger hon. 
”Att leda Sveriges mest kända hållbarhetsmärkning är en hederssak som förpliktigar.” För Emma handlar det om att skapa förändring, inte genom storslagna gester, utan genom de små, dagliga valen. Hon påminner oss om att valet av mjölk eller äpple i kundkorgen kan ha en positiv inverkan på vår planet. Denna tanke, att påverka världen genom vardagliga handlingar, driver henne i hennes arbete.

När hon tog över som VD, var hennes vision klar: att öka synligheten och efterfrågan på de KRAV-märkta produkterna. Och detta är ingen liten utmaning. Med 99% igenkänning hos svenska konsumenter har varumärket redan ett starkt fäste, men Emma vill mer. Hon vill ruska om marknaden och få konsumenterna att förstå värdet av certifieringen, inte bara för dem själva, utan för hela planeten.

En strategi för tillväxt och hållbarhet
För att nå sina mål har Emma och hennes team utvecklat en mångfacetterad strategi. De arbetar med butiksnära kampanjer för att påminna konsumenterna om märkets mervärden, såsom god djurvälfärd och biologisk mångfald. ”KRAV ska vara en märkning som märks,” säger Emma med ett leende. Men det handlar inte bara om att synas i butikerna. Hon har också inlett samarbeten med influencers och arbetar aktivt för att synliggöra lantbrukarna bakom produkterna.

För att stärka organisationens röst i den offentliga debatten deltar Emma och hennes team i olika forum och tar aktiv del i media. ”Vi jobbar med en bred palett för att öka vår relevans och få in de konsumentnära hållbarhetsfrågorna i många rum,” förklarar hon. Det är en strategi som inte bara handlar om att öka försäljningen, utan också om att påverka samhället i stort.

Trots att marknaden för ekologiska produkter har mött utmaningar på grund av inflation och höga matpriser, är Emma optimistisk. Hon ser att marknaden börjar vakna igen och ser fram emot att hyllorna fylls med ekologiska produkter. ”Utbudet och efterfrågan behöver lira hela tiden,” säger hon. ”Nu kommer lyftet och då behöver hyllorna fyllas igen.”

En stark och trovärdig märkning
När det gäller konkurrensen inom hållbarhetsmärkningar, är Emma övertygad om företagets styrka. ”Ingen annan märkning har så hög kännedom som KRAV,” säger hon. Det är inte bara igenkänningen som gör organisationen stark, utan också de strikta kraven som ligger bakom certifieringen. Reglerna täcker allt från djurvälfärd till förbud mot kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel, samt arbetsvillkor och förnybar energi i produktionen. ”Att ta ett sådant helhetsgrepp kring olika aspekter av hållbarhet som vi gör, är en styrka,” förklarar hon.

Det är denna trovärdighet som Emma hoppas ska ge varumärket en central plats i den bredare samhällsdebatten om hållbarhet. Hon ser företaget som en bro mellan producenter och konsumenter, ett löfte om att det vi köper verkligen är hållbart. 
”Vi möjliggör ett handslag mellan producent och konsument i butikshyllan,” säger hon, och tillägger att varumärket har en viktig roll att spela när det gäller att lyfta fram lantbrukares villkor och hur maten produceras.

Visionen för framtiden
Framåt ser Emma en ljus framtid för organisationen, men det kräver hårt arbete. Hon och hennes team arbetar för att göra märkningen ännu mer relevant för framtiden. De ser över hela regelverket för att säkerställa att det skapar stor mätbar hållbarhetsnytta och förblir attraktivt för konsumenterna. ”Vi jobbar hårt för att konsumenten ska höra mer från och om oss i den allmänna debatten, möta mer marknadsföring och provsmaka fler goda produkter,” säger hon.

Men det handlar inte bara om att tänka stort. Emma är också fokuserad på att engagera yngre generationer i ekologisk konsumtion. Genom ökad närvaro i sociala medier och samarbeten med influencers hoppas hon nå ut till en yngre publik. ”Himla spännande,” säger hon entusiastiskt.

När det gäller konkreta exempel på varumärkets inverkan, pekar Emma på den ökade biologiska mångfalden på ekogårdar. ”På ekogårdar finns 50% fler arter av pollinatörer än på konventionella gårdar,” säger hon stolt. Det är dessa resultat som driver henne att fortsätta arbeta för en hållbar framtid.

….är ofta den sista i backen

Personliga insikter och balans i livet
Trots sitt krävande arbete finner Emma tid för avkoppling. Hon älskar att spendera tid med sin familj, löpträna, läsa och odla under sommaren. På vintern är hon en passionerad snowboardåkare och är ofta den sista i backen. Hon beskriver sin syn på hållbarhet på ett personligt plan med en ödmjukhet inför livet och ansvaret vi har för framtida generationer. ”Vi ska förvalta vår lilla stund på jorden med ödmjukhet över de som gått före, och med varsamhet inför de som kommer efter,” säger hon.

Hennes förmåga att balansera arbetsliv och privatliv är en ständig utmaning, men hon finner glädje i de små stunderna. Att landa i soffan med en TV-serie efter att barnen har somnat är en återhämtning som hon värdesätter högt. Och när det kommer till råd som format hennes liv, påminner hon sig ofta om sin mormor Brittas visdom: ”Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.”

I slutändan är Emma Rungs vision för varumärket enkel men kraftfull: ”Att vi har visat vägen för fler, sprungit före och banat väg, så att all livsmedelsproduktion på sikt är hållbar.”

Med henne vid rodret verkar den visionen inte bara vara möjlig, utan också oundviklig.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil