Färre svenskar följer fiskrekommendation

Charlotte Rapp, manager Sverige för sjömatrådet | Foto Pressbild
Allt färre svenskar följer rekommendationerna om hur mycket fisk vi bör äta, hävdar Norges sjömatråd. ”Det är mycket olyckligt”, säger Charlotte Rapp.

Allt färre svenskar följer Livsmedelsverkets rekommendation om hur mycket fisk vi bör äta.
Enligt en ny rapport från Norges sjömatråd som presenteras idag har andelen svenskar som äter sjömat minst två gånger per vecka minskat från 43 procent 2015 till 33 procent 2021.

– Det är mycket olyckligt. Vi behöver, inte minst av hälsoskäl, äta mer fisk och skaldjur, säger Charlotte Rapp, manager Sverige för sjömatrådet.
 – Vi har i princip förlorat var tionde person och det är inte alls bra. Vi behöver gemensamt jobba för att fler ska få upp ögonen för de stora fördelarna med sjömat, tillägger Rapp.

Under pandemiåren 2020-2021 ökade de svenska hushållens hemkonsumtion av sjömat med 15 procent. 
Från 2019 till 2020 gick köpen av lax upp 30 procent till över 20 000 ton. Köp av räkor gick upp 25 procent till över 10 000 ton. 

Under samma period minskade konsumtionen av sjömat på restauranger med anledning av coronarestriktioner. 
Under 2022 (januari till juli) har hushållens sjömatskonsumtion backat igen. Ökningen från 2020 och 2021 är så gott som utraderad.Enligt rapporten äter hushållen med de högsta inkomsterna mest sjömat av alla – och mer än någonsin tidigare. Gruppen konsumerar hela 19,4 kilo fisk och skaldjur per hushåll och år.
Det kan jämföras med gruppen som tjänar mindre än 200 000 kronor per år, där hushållen äter 10,3 kg.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

avid von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil