FELIX kampanjar på spåret – tunnelbanetåg fullt med ketchup

FELIX ketchup tunnelbanetåg med kreativ reklam, inklusive ketchup-slinga och humoristiska stationer.
Foto: Felix

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Orkla köper hela tåget men delar av reklamen försvinner spårlöst, Stockholms resenärer möts just nu av ett fullfolierat tunnelbanetåg från FELIX – en del av varumärkets pågående ketchupkampanj. Men något oväntat har hänt. Vissa delar av reklamen tycks vara så populära att de helt enkelt försvinner från tåget.

– Framförallt gapar det tomt där tunnelbanekartan vi gjorde med ketchup suttit. Så klart kul om några gillar den så mycket att de vill ha den hemma, säger Anja Flink, Senior Brand Manager för FELIX ketchup på Orkla Foods Sverige.

Konceptet bär namnet Den röda tråden och bygger på en lång ketchupsträng som slingrar sig genom hela tågvagnen – både invändigt och utanpå. Idén är att parallellt berätta historien om hur FELIX ketchup förenar Sverige, samtidigt som Stockholms gröna linje kopplar samman staden.

En kreativ höjdpunkt i kampanjen är en tunnelbanekarta där stationerna bytts ut mot maträtter som passar med ketchup. Bland hållplatserna märks exempelvis Pasta Strand och Charknäck – namn som fångat resenärernas blickar och, i vissa fall, händer.

– Den humorn verkar ha gått hem, säger Anja Flink.

Vissa skyltar plockas ner – men kampanjen rullar vidare

Tåget, som rullar på Stockholms gröna linje, kommer att vara i trafik ytterligare fem veckor. Trots att lösa skyltar försvinner, ersätter Clear Channel kontinuerligt materialet så att kampanjen behåller sitt genomslag.

Bakom reklamen står byrån BLY, med Nicke Bergström (CD) och Ulf Berlin (strateg) i ledningen.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.