– Framförallt gapar det tomt där tunnelbanekartan vi gjorde med ketchup suttit. Så klart kul om några gillar den så mycket att de vill ha den hemma, säger Anja Flink, Senior Brand Manager för FELIX ketchup på Orkla Foods Sverige.
Konceptet bär namnet Den röda tråden och bygger på en lång ketchupsträng som slingrar sig genom hela tågvagnen – både invändigt och utanpå. Idén är att parallellt berätta historien om hur FELIX ketchup förenar Sverige, samtidigt som Stockholms gröna linje kopplar samman staden.
En kreativ höjdpunkt i kampanjen är en tunnelbanekarta där stationerna bytts ut mot maträtter som passar med ketchup. Bland hållplatserna märks exempelvis Pasta Strand och Charknäck – namn som fångat resenärernas blickar och, i vissa fall, händer.
– Den humorn verkar ha gått hem, säger Anja Flink.
Vissa skyltar plockas ner – men kampanjen rullar vidare
Tåget, som rullar på Stockholms gröna linje, kommer att vara i trafik ytterligare fem veckor. Trots att lösa skyltar försvinner, ersätter Clear Channel kontinuerligt materialet så att kampanjen behåller sitt genomslag.
Bakom reklamen står byrån BLY, med Nicke Bergström (CD) och Ulf Berlin (strateg) i ledningen.