En ny studie pekar dock på att fler svenskar funderar på vilken inverkan julen har på vår planet.
När det gäller julklappar är lång livslängd på klappen det viktigaste. Även om det traditionella ”köttiga” julbordet är en cementerad tradition utmanar framförallt en yngre generation med vegetariska och mer klimatsmarta alternativ.
Julklappar är ett av de områden där det finns mycket att förbättra när det gäller hållbarhet. Här svarar 34% av svenskarna att de inte alls tänker på en julklapps klimatavtryck. Men bland de som har hållbarhet i fokus under julhandeln uppger 38 % att de håller koll på om gåvan har lång livslängd och 20% tittar särskilt om gåvan är producerad med hållbart material.
Det är framför allt unga under 35 år som håller koll på klimatrapporten när de köper julklappar. Här svarar nu bara 21 % av de tillfrågade att de inte alls tänker på klimatavtrycket när de köper julklappar. Motsvarande siffra för de över 65 år är 45%.
Hos Presentbolaget kan man även se en ökning av antalet företagsjulklappar där klimatet och hållbarheten står i fokus.
– Fler och fler kunder efterfrågar mer hållbara material och socialt ansvar. Vi utvecklar kontinuerligt fler presenter av återvunnet material och med fokus på hållbarhet och återanvändbarhet. Samtidigt används ett ökande antal presentkort för att till exempel köpa trädplantering. Så pass mycket att vi i jul hoppas kunna nå en miljon planterade träd sedan vi startade, säger Nikolai Kiim hos Presentbolaget.