[bsa_pro_ad_space id=3 delay=7]

Företag klassas som för dåliga på kundtjänst

Foto MostPhotos
Svenska företag är för dåliga på kundtjänst. Det menar Konsumentverket efter en granskning. Nu hotar man med åtgärder och hårdare krav.

Klagomålen har varit idoga och långvariga. Många har klagat över svenska företags kundtjänster och svårigheter att nå fram. Nu har Konsumentverket gjort en granskning och kommit fram till att det finns stora brister.

Svenska företag är helt enkelt dåliga på att hantera sin kunddialog, menar verket. Sämst av alla är telekomsektorn, som stod för 48 procent av alla anmälningar som kom in om dålig kundtjänst under 2021 och 2022.

Detaljhandeln och resebranschen är de som kommer därefter.
De två står för 17 procent av alla anmälningar om brister.

68 procent av de som svarat hos Konsumentverket om brister i kundtjänst säger att den kontakt de haft med kundtjänst lett till negativa effekter. Att sitta länge i en telefonkö eller att det krävts någon sorts utgift för att lösa ett problem är vanliga klagomål.

De vanligaste konkreta klagomålen handlar om att man inte får hjälp, att man inte kan spara bevis på vad som sagts i kommunikationen med kundtjänst och att tillgängligheten har stora brister.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

[bsa_pro_ad_space id=4 delay=7]

[bsa_pro_ad_space id=1 delay=7]

Västkustägg förvärvar Väst Ägg AB

Stjärnägg AB, en av Sveriges främsta leverantörer av ägg, tillkännager stolt att deras delägare, Västkustägg, har förvärvat Väst Ägg AB, tidigare känt som Lilluns Ägg. Denna strategiska expansion förväntas stärka deras kapacitet att leverera ägg av högsta kvalitet till butiker över hela landet.

Olivoljepriserna skjuter i höjden

Den senaste tiden har olivoljepriserna fortsatt att skjuta i höjden till följd av torkan som härjar i södra Europa. Enligt Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, har priserna ökat med hela 5 procent under februari och en imponerande 40 procent på årsbasis.

Leder vägen för jämställdhet i näringslivet

En färsk undersökning utförd av Svensk Kooperation visar på en betydande skillnad i jämställdhetsarbetet mellan kooperativt ägda företag och börsbolag. Med Internationella kvinnodagen i sikte ger resultaten en inblick i hur olika typer av företag hanterar könsrepresentationen i sina ledande positioner.

Sex procent lägre konsumtion 2020

Konsekvenser för försäljning till minderåriga

När det kommer till Systembolaget är ålderskontroll av högsta prioritet. Att säkerställa att ingen under 20 år får köpa alkohol är en central del av deras arbete för att främja ansvarsfull konsumtion. Men vad händer om en misstag inträffar och alkohol säljs till en minderårig?

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil