Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela på sociala medier eller via e-post.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-post

Ny salladsdag ska få fler unga att äta grönt

Endast en av fem unga äter rekommenderad mängd frukt och grönt. Samtidigt vill fler än hälften ändra sina matvanor, visar en ny undersökning. Nu lanserar svenska Picadeli World Salad Day för att öka ungas intresse för frukt och grönt.

I en färsk YouGov-undersökning, som Picadeli låtit genomföra, svarar över hälften av de unga att de äter skräpmat varje månad, men endast 19 procent svarar att de äter 400 gram frukt och grönt om dagen, vilket är WHO:s rekommenderade mängd.

Picadeli lanserar nu World Salad Day och inleder samtidigt ett samarbete med Generation Pep. För varje såld sallad under World Salad Day skänker Picadeli en krona till organisationen. Picadeli är marknadsledande på självplocksallad i norra Europa. Dagen ska firas den 20 mars i 2100 europeiska butiker.

– Vi tror att det är viktigt att fira växtbaserad mat, precis som vi firar våfflorna, semlorna eller kanelbullarna! Därför instiftar vi nu en helt egen dag – varje år den 20:e mars infaller numer World Salad Day! På sikt hoppas vi att det blir en dag som inspirerar fler, både unga och gamla, att äta frukt och grönt! Vår undersökning visar att de är unga är sugna på en förändring, säger Frida Bresander, marknadschef, Picadeli Sverige.

En förändring verkar ändå vara på gång, enligt undersökningen. 63 procent av de svarande vill förändra sina matvanor och börja äta mer växtbaserat. Och att allt fler väljer bort köttet märks tydligt, nästan hälften av alla unga i Sverige planerar att äta mindre kött det kommande året. 44 procent vill minska sin köttkonsumtion – och motivationen handlar om en omsorg om klimatet, och djurens välmående, liksom hälsomässiga skäl.

Vi har över 100 st. nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Previous
Next

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

Annons för dig med smak på livet.

Smakprov? Klicka här.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Senaste nytt

| Annons | 

Previous
Next

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Vi uppdaterar nyheter dagligen.

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

För dig som vill veta allt som händer inom dagligvaru- och servicehandeln.

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

| Annons |

Previous
Next

Vill du också synas här?

powered by Typeform

Välkommen till Butikstrender.

| Annons | 

Previous
Next

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

| Annons |

Previous
Next

Glad läsning önskar redaktionen!

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Snart där!

| Annons | 

Previous
Next

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

Dela oss på

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-Post

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch