Ny salladsdag ska få fler unga att äta grönt

Endast en av fem unga äter rekommenderad mängd frukt och grönt. Samtidigt vill fler än hälften ändra sina matvanor, visar en ny undersökning. Nu lanserar svenska Picadeli World Salad Day för att öka ungas intresse för frukt och grönt.

I en färsk YouGov-undersökning, som Picadeli låtit genomföra, svarar över hälften av de unga att de äter skräpmat varje månad, men endast 19 procent svarar att de äter 400 gram frukt och grönt om dagen, vilket är WHO:s rekommenderade mängd.

Picadeli lanserar nu World Salad Day och inleder samtidigt ett samarbete med Generation Pep. För varje såld sallad under World Salad Day skänker Picadeli en krona till organisationen. Picadeli är marknadsledande på självplocksallad i norra Europa. Dagen ska firas den 20 mars i 2100 europeiska butiker.

– Vi tror att det är viktigt att fira växtbaserad mat, precis som vi firar våfflorna, semlorna eller kanelbullarna! Därför instiftar vi nu en helt egen dag – varje år den 20:e mars infaller numer World Salad Day! På sikt hoppas vi att det blir en dag som inspirerar fler, både unga och gamla, att äta frukt och grönt! Vår undersökning visar att de är unga är sugna på en förändring, säger Frida Bresander, marknadschef, Picadeli Sverige.

En förändring verkar ändå vara på gång, enligt undersökningen. 63 procent av de svarande vill förändra sina matvanor och börja äta mer växtbaserat. Och att allt fler väljer bort köttet märks tydligt, nästan hälften av alla unga i Sverige planerar att äta mindre kött det kommande året. 44 procent vill minska sin köttkonsumtion – och motivationen handlar om en omsorg om klimatet, och djurens välmående, liksom hälsomässiga skäl.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Coop lanserar nytt matkassekoncept

Coop lanserar en ny matkasse där man kan köpa veckans middagar och komplettera med varor ur hela butikens sortiment, utan bindningstider.

Mera glutenfritt på export

Fria bröd, som sedan tidigare exporterar glutenfria kanelbullar, breddar nu sortimentet med en glutenfri vaniljbulle.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil