Rekordresultat trots corona

Kopparbergs bryggeri har haft det bästa resultatet någonsin. | Foto från AtlasStudio (ej produktbild)
Kopparbergs bryggeri redovisar sitt bästa halvårsresultat någonsin med en vinst på 210 miljoner kr för januari-juni 2020 – och gör det trots coronaläget.

Kopparbergs bryggeri – med Storbritannien som viktigaste exportmarknad – har haft en oro med utgångspunkt i såväl Brexit som coronaläget.
Nu ger man den oron fingret genom att redovisa en rekordvinst för första halvåret 2020 med 210 miljoner kr i överskott.

– Det bästa resultatet någonsin, konstaterar vd Peter Bronsman i företagets delårsrapport där man redovisar goda försäljningssiffror i såväl Storbritannien som på Systembolaget i Sverige.
– Sammanfattningsvis är detta det bästa resultatet någonsin men under rådande omständigheter är jag ödmjuk inför framtiden, sammanfattar Bronsman.

– I Storbritannien som är vår viktigaste exportmarknad har vi, trots stängda pubar och under våren införda restriktioner, ökat vår försäljning och tagit marknadsandelar. Inom cidersegmentet har vi fortsatt att öka volymen på befintliga produkter.

Bryggeriets satsning på Kopparberg Pink gin i Storbritannien fortsätter också att vara framgångsrik.
– På den svenska marknaden har vi ökat vår försäljning på Systembolaget inom både öl och cider, samt lanserat Kopparberg Pink Gin med en god försäljningsstart. Ökningen på Systembolaget täcker upp den minskade försäljningen inom restaurangsegmentet och den stängda tyska gränshandeln.

– Våra viktigaste turistmarknader, Spanien, Grekland och Cypern, är drabbade av reserestriktioner och har därmed inte kommit igång med försäljningen som tidigare. Däremot är Australien, Irland och Finland exempel på länder där vi ökat försäljningen.
– Covid-19 gjorde att många marknader stängde både gränser, pubar och restauranger. Detta har sakteligen börjat öppnas upp igen, men än är det för tidigt att sia om när detta är tillbaka under normala omständigheter, summerar Peter Bronsman.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood satsar på bananmognad

Jämnare mognad, bättre kvalitet och mindre svinn. Det är resultatet av Greenfoods nya bananmognadsanläggning som just nu byggs i Helsingborg.

Grytor bra för mage och tuffa tider

Plånboksvänliga, värmande grytor fungerar perfekt både som lunchmatlåda och för söndagsmiddag, svarar många i en ny undersökning.

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil