Rekordresultat trots corona

Kopparbergs bryggeri redovisar sitt bästa halvårsresultat någonsin med en vinst på 210 miljoner kr för januari-juni 2020 – och gör det trots coronaläget.

Kopparbergs bryggeri – med Storbritannien som viktigaste exportmarknad – har haft en oro med utgångspunkt i såväl Brexit som coronaläget.
Nu ger man den oron fingret genom att redovisa en rekordvinst för första halvåret 2020 med 210 miljoner kr i överskott.

– Det bästa resultatet någonsin, konstaterar vd Peter Bronsman i företagets delårsrapport där man redovisar goda försäljningssiffror i såväl Storbritannien som på Systembolaget i Sverige.
– Sammanfattningsvis är detta det bästa resultatet någonsin men under rådande omständigheter är jag ödmjuk inför framtiden, sammanfattar Bronsman.

– I Storbritannien som är vår viktigaste exportmarknad har vi, trots stängda pubar och under våren införda restriktioner, ökat vår försäljning och tagit marknadsandelar. Inom cidersegmentet har vi fortsatt att öka volymen på befintliga produkter.

Bryggeriets satsning på Kopparberg Pink gin i Storbritannien fortsätter också att vara framgångsrik.
– På den svenska marknaden har vi ökat vår försäljning på Systembolaget inom både öl och cider, samt lanserat Kopparberg Pink Gin med en god försäljningsstart. Ökningen på Systembolaget täcker upp den minskade försäljningen inom restaurangsegmentet och den stängda tyska gränshandeln.

– Våra viktigaste turistmarknader, Spanien, Grekland och Cypern, är drabbade av reserestriktioner och har därmed inte kommit igång med försäljningen som tidigare. Däremot är Australien, Irland och Finland exempel på länder där vi ökat försäljningen.
– Covid-19 gjorde att många marknader stängde både gränser, pubar och restauranger. Detta har sakteligen börjat öppnas upp igen, men än är det för tidigt att sia om när detta är tillbaka under normala omständigheter, summerar Peter Bronsman.

Kopparbergs bryggeri har haft det bästa resultatet någonsin. | Foto från AtlasStudio (ej produktbild)

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.