Kronans apotek tar nya andelar på nätet

Kronans apotek tar nya andelar på nätet
Anders Torell, VD på Kronans Apotek. Foto: Kronans Apotek
Kronans apotek redovisar 2020 som ”ett starkt år”. Försäljningen ökade 3,1 procent men framgången var störst på nätet där Kronan tog marknadsandelar.

Kronans apotek redovisar 2020 som ”ett starkt år”. Försäljningen ökade 3,1 procent men framgången var störst på nätet där Kronan tog marknadsandelar.

Under helåret 2020 ökade Kronans Apotek försäljningen med 3,1 procent till 8 186 miljoner kronor. Främsta orsaken till lyftet är e-handeln som ökade med 85 procent, skriver företaget i en pressrelease.

Faktum är att försäljningen på nätet växte mer än marknaden i genomsnitt.
Kronans apotek tog därför nya marknadsandelar online under 2020, vilket man naturligtvis är glad över.

– Att vi har växt mer än marknaden online med en starkt förbättrad lönsamhet och en signifikant högre kundnöjdhet, är ett bevis på att vi börjar hitta rätt formel för hållbar tillväxt, säger Anders Torell, vd för Kronans apotek.

Kronans apoteks digitala kanaler växte med 85 procent under helåret 2020 och passerade med god marginal en halv miljard kronor i omsättning.
Under fjärde kvartalet växte företagets e-handel med 107 procent jämfört med motsvarande kvartal året innan. Onlineförsäljningen står nu för 6,6 procent av den totala handeln (3,7% ett år tidigare).

– Det goda resultatet beror till stor del på att våra medarbetare har kunnat hantera de svåra situationerna som uppstått under pandemin så bra. Vi har jobbat hårt för att möta kundernas behov i både fysiska och digitala kanaler och det har vi lyckats väldigt bra med, säger Anders Torell.

Under 2020 hade kronansapotek.se mer än 25 miljoner besök och allt fler äldre genomförde sina allra första online-köp.
Den mest populära avdelningen var, inte oväntat, informations- och bokningssidan till antikroppstester för Covid-19.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil