Fortsatt starkt för dagligvaror

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,3 procent under juni 2020 jämfört med samma månad 2019, visar dagligvaruindex från Svensk dagligvaruhandel.
Svensk dagligvaruhandel redovisar fortsatt stark försäljningsutveckling under juni månad. Det handlar om en ökad försäljning med 9,3 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,3 procent under juni 2020 jämfört med samma månad 2019, visar dagligvaruindex från Svensk dagligvaruhandel.
Aktiviteten i den fysiska dagligvaruhandeln var under juni månad 2020 starkare än normalt och försäljningstillväxten nådde 6,4 procent.

– Den kraftiga försäljningsutvecklingen som vi noterat under våren fortsätter även in i sommaren och beror säkerligen på att många semestrar på hemmaplan och lagar mer mat i hemmen, säger organisationens vd Karin Brynell.

Den kraftiga försäljningsutveckling inom e-handeln, som noterats under perioden då Sverige haft restriktioner för att hindra ökad smittspridning av coronaviruset, fortsatte även under juni.
Ökningen i juni blev hela 135,3 procent, vilket med råge är den högsta tillväxten sedan dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017.

Hemleverans ökade med 84,3 procent och upphämtning i butik med hela 233,1 procent. Under juni 2020 stod e-handeln för en tredjedel av dagligvaruhandelns totala tillväxt, att jämföra med en sjättedel under juni 2019.
– Sommaren genererar vanligtvis mindre trafik till e-handeln, jämfört med andra årstider. I år ser det mönstret ut att brytas eftersom fler spenderar mer tid i Sverige och på samma plats. Det är också helt nya kundgrupper, framför allt äldre, som ändrat sina vanor och börjat handla mat online, säger Karin Brynell.

Under andra kvartalet 2020 var försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln 8,1 procent. Fördelat på fysiska butiker och e-handelsförsäljning var försäljningstillväxten 5,3 respektive 113,5 procent under andra kvartalet 2020.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil