Ny reklamkampanj för mer pant

Sveriges minsta klimatrörelse sparade 180 000 ton koldioxid förra året
Bild: Pantamera

Pantamera skapar nya reklamkonceptet ”Sveriges minsta klimatrörelse” och vill lyfta fram det arbete kring att panta man bedrivit sedan starten 1984.

Med sitt nya reklamkoncept på temat ”Sveriges minsta klimatrörelse” syftar företaget på den klimatnytta som skapas av den lilla rörelse som krävs för att lägga en flaska eller burk i pantautomaten.

Som bevis i målet anför Pantamera att all pant i Sverige under 2019 motsvarar en koldioxidbesparing på 180 000 ton.

Sedan pantsystemet en gång infördes har svenskarna pantade över 41 miljarder burkar och flaskor, motsvarande en besparing på 3,5 miljoner ton koldioxid ungefär.

– Vi pantar mer och mer i Sverige för varje år och egentligen är Pantamera kanske en av landets största klimatrörelser som innebär en enorm klimatnytta, säger Katarina Lundell som är kommunikations- och marknadschef hos företaget.

Den nya reklamkampanjen ”Sveriges minsta klimatrörelse” lanseras under den här veckan och kommer att gå som tv-reklam, bio, utomhus, i tunnelbana och butiker samt i sociala kanaler.

– Vår strategi har alltid varit att uppmuntra till att panta mera med glimten i ögat och med musiken som en bärande del. Den kommunikationen kommer vi att fortsätta med parallellt med klimatargumenten, säger Katarina Lundell.

Förra året pantade vi 2,15 miljarder burkar och flaskor i landet. Mycket talar för att vi kommer att slå det rekordet i år, vilket har flera förklaringar.

– Antalet pantade burkar och flaskor ökar ständigt, både till följd av att vi blir fler invånare som konsumerar mer dryck och att fler förstår vikten av att panta i form av klimatnytta. Men i år verkar det som att pantningen kommer att öka mer än tidigare år till följd av corona, analyserar Katarina Lundell.

– Det är högst troligt då vi har förändrat vårt beteende och tillbringat mer tid hemma. De burkar och flaskor som konsumeras i hemmet pantas i högre utsträckning än de vi konsumerar ”on the go”.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil