Storpanta vanligare – andelen ökar tydligt

Storpanta vanligare – andelen ökar tydligt
I den här typen av automater väljer nu alltfler att panta större mängder burkar och flaskor. Foto: Pressbild
Storpantarautomater, där man snabbt pantar stora mängder burkar och Pet-flaskor på en gång, blir allt populärare. Antalet automater ökar också snabbt.

Storpantarautomater, där man snabbt pantar stora mängder burkar och Pet-flaskor på en gång, blir allt populärare. Antalet automater ökar också snabbt.

Sedan 2015, då Returpack installerade sin första så kallade Pantamera expressautomat, har antalet storpantarautomater ökat och är nu 182 stycken.
63 av dessa är Returpacks egna och 119 ägs av dagligvaruhandeln – och allt fler kunder väljer att storpanta.

Hittills i år har över 90 miljoner förpackningar pantats i Returpacks 63 Pantamera express-automater.
Jämfört med motsvarande period förra året är det en ökning med 35 procent.

– Pantamera express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Det är vi själva som äger dessa automater och här har vi haft möjlighet att testa om konsumenterna var redo att storpanta, säger Pantamera/Returpacks kommunikationschef Katarina Lundell.
– Vi använder även Pantamera Express-automaterna för att testa nya utbetalningslösningar där man enkelt kan överföra pantpengarna till sitt bankkonto, säger Katarina Lundell, kommunikations- och marknadschef vid Pantamera/Returpack.

Fakta/Pantstationer
Antal platser där du kan panta i Sverige: 3 202.
Antal pantstationer totalt: 4 312.
Antal Pantmera express-automater: 63.
Antal storpantarlösningar i butik: 119.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil