Fortsätter satsa på prisvärda jobbluncher

Mats Palmquist, vd Convini | Foto Pressbild
Convini förklarar att man vill fortsätta satsa på prisvärda jobbluncher och arbetar intensivt för att hålla nere prisökningar och onödiga kostnader.

Den senaste tiden har matpriserna hamnat i fokus och i media går debatten varm just nu bland politiker, dagligvaruhandlare, livsmedelsproducenter och branschorganisationer, skriver Convini. 

Konsumenternas ekonomi är ansträngd och både livsmedelsproducenter och handlare anklagas för att utnyttja situationen genom att höja priserna mer än nödvändigt. Ett faktum som alla kan enas om är att vi inte varit med om så här höga nivåer på prishöjningar sedan i början av 1950-talet, påpekar man.

”Convini är självklart inte undantagna denna tuffa verklighet och även vi har tyvärr tvingats till prishöjningar. Höjningarna beror uteslutande på att vi har drabbats av rejält ökade inköpspriser och stigande omkostnader”, konstaterar företaget. 
”Vi har ändå valt att hålla tillbaka en del av de prishöjningar vi har fått aviserade från leverantörerna för att kunna fortsätta erbjuda prisvärda jobbluncher till våra kunder”, tillägger man.

Convini påpekar att dess inköpspriser ökat med 22,3 procent det senaste året men att man ”endast” höjt priserna med 17,9 procent på cirka 80 procent av sitt sortiment.

”Detta kan förklaras med att vi jobbar stenhårt med att höja effektiviteten och kapa onödiga kostnader internt hos oss samtidigt som vi hela tiden för en nära dialog med våra leverantörer och partners för att undvika konsumentprishöjningar”, meddelar vd Mats Palmquist.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil