Mer matsvinn med storpack

När vi köper storpack slänger vi mer mat medan mindre förpackningar och portionsförpackat kan vara mer klimatsmart, hävdar forskare vid Karlstads universitet. | Foto: Mostphotos
Ta bort förpackningarna? Fel. Satsa på portionsförpackningar? Kanske det. Allt enligt en ny studie om storpack och matsvinn vid Karlstads universitet.

Storleken på våra matförpackningar är avgörande för hur mycket mat hushållen slänger, enligt en ny studie som konstaterar att portionsförpackat faktiskt kan vara mer klimatsmart.
När vi köper storpack slänger vi mer mat medan mindre förpackningar och portionsförpackat kan vara mer klimatsmart, hävdar forskare vid Karlstads universitet.

Det är forskare vid Centrum för tjänsteforskning i Karlstad som kommit fram till att förpackningens utformning och storlek har stor betydelse för mängden matsvinn.
Forskarna menar att rätt förpackning, rätt storlek på förpackningen och även portionsförpackat kan vara bättre för klimatet när vi väger samman alla aspekter.

Överlag är det så att ju större förpackning en vara säljs i desto högre andel av varan slängs.
– Utformningen var särskilt viktigt för mejerivaror, kött och fisk, bröd samt matvaror med lång hållbarhet, säger Helén Williams, en av forskarna vid CTF, i en kommentar.
– För mejerivaror orsakade förpackningens utformning nästan 70 procent av det uppkomna svinnet, och för kött- och fiskprodukter 50 procent, förtydligar Williams.

En aspekt bland många i detta – när det gäller det matsvinn som uppstår – och som forskarna uppmärksammat är att produkter som vid köptillfället har lång hållbarhet förvandlas till en produkt med kort hållbarhet så snart förpackningen öppnas.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil