Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Lidl Växjö årets ekobutik

Vid Ekogalan korades Lidls Breeam-certifierade butik i Växjö till årets ekobutik. Ekogalan arrangeras av Ekoweb som anser att butiken underlättar ”både för hälsan och för miljön”.

December 2016 invigde Lidl sin butik i Växjö vilken blev modell för Lidls nya butiker i Sverige.
Lidl nådde med Växjö-butiken kraven för miljöcertifieringen Breeams högsta nivå, outstanding, oc premierades året därpå med priset för världens grönaste nya handelsbyggnad.

Nu har även Ekoweb-arrangerade Ekogalan prisat butiken och man gör det genom att kora den till Årets ekobutik med följande motivering;
“Med ett klimat- och hållbarhetstänk utöver det vanliga, och med ett ständigt växande ekologisk sortiment och frukt och grönt, underlättar butiken för konsumenten att göra bra val. Både för hälsan och för miljön.”

– Det är jätteroligt och inspirerande. Hållbarhet genomsyrar hela vår verksamhet och utmärkelsen är ett bevis på att vi når ut med vårt arbete, säger Lidls Sverige-chef Johan Augustsson.
– Vi har ett stort fokus på att öka andelen svenskt och ekologiskt i vår frukt- och grönt-avdelning samtidigt som vi jobbar aktivt för att minska matsvinnet. Eftersom vi är ett konceptföretag så ser det inte bara ut så här i Växjö, utan i alla våra butiker i hela landet, konstaterar Augustsson.

Under åren 2017-2018 ökade ekoförsäljningen med drygt 18 procent. Under 2019 ökade ekoförsäljningen med 3 procent och Lidl fortsatte att öka sitt ekologiska utbud. Idag står det ekologiska sortimentet för ca 6 procent av omsättningen.

– Ekologiskt är viktigt och vi kommer fortsätta att utveckla vårt sortiment inom de varugrupper där det finns en stark efterfrågan hos våra kunder. Vi ser en fortsatt tillväxt i försäljningen av vårt ekologiska sortiment även om tillväxttakten sjunkit jämfört med tidigare år, analyserar Lidls hållbarhetschef Miriam Thunborg.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Martina Haag frontar Hemköp

Hemköp fortsätter att knyta kända ansikten och från och till matprofiler till sig i  konceptet ”Från en matälskare till en

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Willys öppnar på Bryggudden

Vilket kaffe man bjuder på vid premiären behöver man kanske inte fundera på. Idag öppnar Willys på Bryggudden i Karlstad

Coop säljer lokalt på nätet

Coop tar nu ett nytt grepp där man lanserar en ”gårdsbutik” online. ”Med den nya gårdsbutiken på coop.se kan man

Tror på svensk servicehandel

Var fjärde s k conveniencebutik försvinner inom tio år, tror man i Danmark. I Sverige är man positiv och tror

Coop lägger ner i Ramnäs

Coop lägger ned sin butik i Ramnäs, Surahammar. Därmed förlorar orten inte bara sin sista butik utan även apotek och

Lidl rekryterar från Ica

Niclas Haglund har fått jobb på marknads och kommunikation hos Lidl Sverige där han ska arbeta som konceptdesigner, art director

Kan få outlet med lyxmärken

En outletby med märken som Gucci och Versace? I lilla Löddeköpinge? Så kan det bli sedan kommunen och Rioja estates

Gratis släp hos Max i Örebro

Max burgers och Freetrailer inleder ett samarbete vid Max restaurang i Lillån norr om Örebro. Som ett utbyggt kunderbjudande erbjuder

Ekomjölk får klimatvänlig förpackning

Skånemejeriernas ekologiska produkter “Hjordnära” får nya kartongförpackningar. De  tillverkas av Elopak och garanteras vara helt koldioxidneutrala. Skånemejeriernas miljösatsning har som

Lidl-bygge ännu inte avgjort

Denna vecka hamnar Lidls planer på att bygga i Karlstad på politikernas bord igen. Lidl har efter två år inte

Superlokal nätmat i konkurs

Man tog in 80 miljoner kr i kapital men fick aldrig ordning på affärerna. Nu går nätmatbutiken Fodi i konkurs

Picards nya i butikerna

Picard lanserar vårens asiatiska sortiment med kryddstarka nyheter. Lanseringsdatum är 12 februari och i butikerna finns 50 asiatiska produkter i

Högsta vinsten någonsin

Det ekonomiska resultat som Lantmännen redovisar för 2019 slår rekord. Resultatet efter finansnetto, strax under 1,9 miljarder kr, är den

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch