Ljusare tider i sikte för modehandeln

Ljusare tider i sikte för modehandeln
Ljusare tider i vaccinationens spår, enligt Svensk handel. Foto: Pressbild
Den totala försäljningen visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel ökade rejält under maj 2021.

Den totala försäljningen visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel ökade rejält under maj 2021.

Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel ökade med 18,1 procent i maj jämfört med samma månad föregående år.

Skoförsäljningen ökade med 28 procent under månaden som gick. Jämfört med maj 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 18 respektive 30,2 procent.

– I takt med att alltfler vaccineras och att samhället stegvis öppnar upp ser landets modehandlare ljusare tider i antågande, konstaterar Svensk handels näringspolitiske chef Mats Hedenström.
– Det är glädjande att försäljningen i såväl kläd- som skohandeln äntligen ökar, men även om utvecklingen går åt rätt håll är det långt kvar till de nivåer vi såg innan pandemin slog till, tillägger Hedenström.

Pandemin har inneburit en tuff period även för modehandeln, påpekar Svensk handel.
– Minskat fysiskt socialt umgänge under pandemin har påverkat modehandeln som helhet negativt och en växande del av den försäljningen som skett har gått via e-handeln. Fyra av tio svenskar handlade kläder eller skor på nätet under förra året. För många modehandlare har e-handeln vägt upp för en del av försäljningsbortfallet i butikerna, säger Mats Hedenström.

– Den bästa sommarpresent som modebutiker i stadskärnor och köpcentrum kan få är att resandet och rörligheten i samhället åter kommer igång. Samtidigt måste vi komma ihåg att pandemin har slagit stenhårt mot många företag, depåerna är tömda och det kommer att ta lång tid att läka såren, avslutar Hedenström.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil