Ny rapport från 7-Eleven och Regnbågsfonden visar fortsatt osäkerhet kring bemötande och språkbruk
Fyra av tio svenskar undviker HBTQI-relaterade begrepp i rädsla för att säga fel särskilt vanligt bland unga och kvinnor. Det visar en ny rapport från 7-Eleven och Regnbågsfonden, som kartlägger allmänhetens kunskap, språkbruk och trygghet i bemötandet av HBTQI-personer.
Begrepp inom HBTQI-rörelsen har utvecklats snabbt i takt med att förståelsen för identitet, kön och sexualitet fördjupats. Samtidigt upplever många en osäkerhet kring vad som är okej att säga. Drygt fyra av tio personer undviker vissa HBTQI-begrepp av osäkerhet och rädsla för att uttrycka sig fel. Det visar rapporten “Alltid Öppna” som 7-Eleven, för andra året i rad, tagit fram tillsammans med insamlingsstiftelsen Regnbågsfonden.
Årets rapport fokuserar på begrepp och bemötande inom HBTQI och bygger på en färsk Sifo-undersökning. Resultatet visar att unga känner störst osäkerhet: hälften av alla mellan 18 och 29 år undviker vissa ord i rädsla för att uttrycka sig fel. Bland äldre (65–79 år) är motsvarande siffra 40 procent. Kvinnor är också mer osäkra än män varannan kvinna uppger att hon undviker vissa HBTQI-begrepp, jämfört med 34 procent av männen.
– Siffrorna visar att vi har kommit långt i förståelsen för den klassiska målgruppen HBT, medan det fortfarande finns ett kunskapsgap kring övriga delar av HBTQI-communityt. Det är bättre att säga ’Jag står upp för homo- och transrättigheter’ och av misstag missa en grupp, än att inte säga något alls, säger Ulrika Westerlund, styrelseledamot i Regnbågsfonden.
Många begrepp är välkända, men förståelsen för dem är låg. 67 procent uppger till exempel att de inte vet vad “agender” betyder, och 46 procent saknar kunskap om vad en “cisperson” är. Betydligt fler känner däremot till begrepp som bisexuell, transperson och drag.

– Vi tror på ett samhälle där alla får vara sig själva. Vi är alltid öppna för att lära oss mer för att kunna bemöta varje människa med respekt och förståelse. Därför har vi tagit fram rapporten i samarbete med Regnbågsfonden, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.
I förra årets rapport undersöktes även svenskarnas inställning till vissa uttryck. Majoriteten ansåg att ord som homosexuell, lesbisk och gay var accepterade att använda. Betydligt färre ansåg att uttryck som “fikus”, “fjolla” eller “fag” är okej.
Topp 7 begrepp som svenskar har bäst koll på
- Homosexuell – 91 %
- Bisexuell – 87 %
- Transperson – 71 %
- Drag – 66 %
- Könsidentitet – 66 %
- Ickebinär – 50 %
- Queer – 43 %
Botten 7 begrepp med låg kännedom
- Agender – 79 % saknar kunskap
- Intersex – 72 %
- Allierad – 68 %
- Pansexuell – 59 %
- Cisperson – 55 %
- Könsuttryck – 42 %
- Queer – 35 %

Om undersökningen:
Rapporten bygger på en riksrepresentativ Sifo-undersökning där 1052 personer i åldrarna 18–79 år intervjuades mellan 12–15 maj 2025. Resultat från föregående års undersökning (1010 personer) har också inkluderats.
Om 7-Eleven:
7-Eleven finns i Sverige sedan 1984 och har i dag 80 butiker, främst i storstadsregionerna. Varje butik drivs av en franchisetagare. 7-Eleven Sverige ägs av Reitan Convenience Sweden AB. Läs mer på 7-eleven.se.
Om Regnbågsfonden:
Regnbågsfonden stödjer projekt och organisationer i länder där HBTQI-personer diskrimineras eller förföljs. Under 2025 donerar 7-Eleven Sverige två kronor per såld liten bryggkaffe under West Pride, Malmö Pride och Stockholm Pride till Regnbågsfonden.