Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Säljer logistik för dagligvaror

Postnord säljer sitt dotterbolag Postnord Termo. Bolaget utför dagligvarulogistik i norra Sverige och har idag 163 medarbetare och omsätter 656 miljoner kr.

Postnord har beslutat renodla sin inriktning och fokusera på kärnverksamheten.
Det innebär att man ska ägna sig åt brev, paket och näraliggande logistiktjänster.

Som en följd av det beslutet säljer man nu sitt dotterbolag Postnord Termo som utför dagligvarulogistik i norra Sverige.
Postnord Termo har sin central i Umeå och omsätter med 163 medarbetare 656 miljoner kr.

Företaget säljs nu av Postnord och ny ägare blir Kyl- och frysexpressen Mälardalen tillsammans med Dinera Sverige vilka båda har sin bas i Mälardalen.

– Med denna affär får vi möjlighet att förstärka vår position som rikstäckande logistikaktör inom dagligvarusegmentet med lokal närvaro i alla delar av landet., konstaterar Robert Barkensjö som är vd för Kyl- och frysexpressen.

Han tycker att det är tydligt att det företag man nu blir ägare till passar in i den verksamhet man nu har.

– Det är tydligt för oss att Postnord Termo är ett bolag med gott renommé hos kunder och anställda och vi vet att vi tillsammans med vårt kunnande kan fortsätta utveckla bolaget, säger han.

De anställda påverkas inte av köpet utan övergår med sina anställningar i den nya verksamheten.

 – För Postnord har det varit viktigt att hitta en köpare som kan fortsätta leverera på Postnordkoncernens löfte om service och hållbarhet i alla delar av landet. Köparna delar vår vision om att vara fossilfria 2030, och vi är säkra på att de kommer fortsätta vårda de långa relationer som bolaget har med kunder och anställda, säger Postnords koncernchef Annemarie Gardshol.

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch