Grisföretagare retar upp med reklam

Så ser budskapet ut när det sprids på Facebook. Illustration: Sveriges grisföretagare
Sveriges grisföretagare påstår att griskött kan hjälpa till i omställningen till växtbaserat. Nu har reklamen anmälts till Konsumentverket.

Det är i ett sponsrat inlägg på Facebook som Sveriges grisföretagare påstår att griskött kan hjälp till i omställningen till mer växtbaserat.
”Svenskt griskött är ett av våra mest näringsrika livsmedel och ett perfekt komplement för dig som vill säkerställa att du får i dig alla nödvändiga näringsämnen om du vill ställa om till en mer växtbaserad kost”, skriver man. 

I videon som hör till texten är budskapet att ”Svenskt griskött gör det lättare att äta mer vegetariskt” Vilseledande enligt en privatperson som anmält reklamen till Konsumentverket. I anmälan skriver personen att reklamen är ”helt absurd och desinformation”.

Organisationen Djurens rätt anser också att reklamen är vilseledande.
– Det är ett märkligt och vilseledande påstående från Sveriges Grisföretagare. Det enklaste för den som vill ställa om till en mer växtbaserad kost, det är att välja just växtbaserat. Kött från grisar som fötts upp i djurfabriker är snudd på sinnebilden av motsatsen till växtbaserade livsmedel, säger Linn Åkesson, kommunikationschef på Djurens rätt till Resumé.

– Vi menar inte att man ska äta bara griskött, utan som vi ser det så är griskött en del av en hälsosam kost. I Sverige äter vi mycket vegetariska produkter, och griskött är ett bra komplement för att få i sig alla näringsämnen, säger Mattias Espert, ordförande för Sveriges grisföretagare, i en kommentar.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil