Grönt ljus för Krav-märkt kyckling bara

Grönt ljus för Krav-märkt kyckling bara
Endast Krav-märkt kyckling får grönt i WWF:s köttguide, skriver Krav. Illustration: Pressbild Krav
Krav-märkt kyckling är den enda kyckling som får grönt ljus i WWF:s nya köttguide. Det skriver organisationen själv i en pressrelease om Köttguiden.

Krav-märkt kyckling är den enda kyckling som får grönt ljus i WWF:s nya köttguide. Det skriver organisationen själv i en pressrelease om Köttguiden.

WWF:s skärpta kriterier för klimat och djurvälfärd gör att all annan svensk och importerad kyckling får gult eller rött ljus, påpekar Krav i en pressrelease.
Endast Krav-märkt kyckling får grönt ljus skriver organisationen.
– Att Krav hamnar i topp i Köttguiden beror på att man har ett starkt regelverk, med regler för hållbarhet och djurvälfärd utöver EU:s ekoregler, säger WWF:s matexpert Anna Richert.

– WWF:s guider är viktiga hjälpmedel för konsumenter som vill göra hållbara val. Det är positivt att WWF har skärpt sina kriterier för Köttguiden, och resultatet visar tydligt att Krav-märkta livsmedel är de som konsumenter och inköpare bör välja i första hand, säger Kravs vd Anita Falkenek.

De stora förändringarna i årets uppdatering av Köttguiden gäller kyckling, där svensk konventionellt producerad kyckling nu får rött ljus, skriver Krav.
En annan nyhet gäller en uppdelning som har gjorts mellan nötdjur som får gå på bete och de som endast får stå inne på stall.

Kött med grönt ljus utgör enligt WWF endast 1-3 procent av allt kött som säljs i svenska matbutiker. Störst andel med grönt ljus har nötkött. Men i dag säljs exempelvis en stor del av kött från Krav-certifierade gårdar utan märkning, något som WWF uppmanar butiker att ändra på, enligt Krav.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil