Hämtar sig och börjar gå framåt

Conveniencebranschen börjar hämta sig och kan blicka framåt, skriver Convenience Stores i sitt index som publiceras idag. Återhämtningen är på väg.
Conveniencebranschen börjar hämta sig och kan blicka framåt, skriver Convenience Stores i sitt index som publiceras idag. Återhämtningen är på väg. Foto: Mostphotos
Conveniencebranschen börjar hämta sig och kan blicka framåt, skriver Convenience Stores i sitt index som publiceras idag. Återhämtningen är på väg.

Conveniencebranschen börjar hämta sig och kan blicka framåt, skriver Convenience Stores i sitt index som publiceras idag. Återhämtningen är på väg.

Conveniencebranschen organiserar stora delar av servicehandeln och dess organisation, Convenience Stores Sweden, konstaterar i en ny rapport att under den första pandemivåren för snart två år sedan såg det ut som om försäljningssiffrorna skulle bli katastrofala. Det stannade dock vid en kraftig nedgång men den har man nu vänt och är på väg i positiv riktning.

Det framgår av Convenience Stores Report, där organisationen i samarbete med HUI Research för tredje året i rad mäter den kvartalsvisa försäljningen i conveniencehandeln. 
Rapporten sammanfattar 2020 samt utvecklingen de tre senaste åren. Pandemin är förstås i fokus och enligt Convenience Stores Swedens vd Bengt Hedlund har branschen påverkats väldigt olika beroende på lägen. Han är dock optimistisk inför framtiden.

Branschen återhämtade sig kraftigt under sista kvartalet 2021 med en ökning på 10%. Ökningen hade kunnat bli ytterligare lite högre om inte försäljningen fallit kraftigt under andra halvan av december då vi fick nya restriktioner, säger Bengt Hedlund i en kommentar till indexet för fjärde kvartalet 2021 vilket publiceras idag.

– Trots de nya restriktionerna så ser vi framåt. De två senaste kvartalen har fört oss allt närmare tiden innan pandemin, säger Hedlund.

– Vi ser också att kedjeanslutna butikers omsättning ökat med en procent medan friståendes minskat med sex procent. Butiksnärvaron finns även om det på sina håll är tufft och vi räknar med att komma starkare ur krisen. Inte minst tack vare att pandemin gett ett uppsving för den lokala handeln som samtidigt också gynnas av ökad digital konsumtion, säger Bengt Hedlund.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil