Havredrycker svenskmärks och tar tåget

Havredrycker svenskmärks och tar tåget
Coop-tåget för transport av varor. Foto: Coop
Coop ser nu till att dess havredrycker får Från Sverige-märkningen och kommer dessutom att börja transportera dryckerna med tåg istället för lastbil.

Coop ser nu till att dess havredrycker får Från Sverige-märkningen och kommer dessutom att börja transportera dryckerna med tåg istället för lastbil.

Coops tre havredrycker – naturell, choklad och till kaffe – tilllverkas i Småland av svensk havre. För att ännu tydligare visa det svenska ursprunget uppdateras dryckernas förpackningar med Från Sverige-märkningen.
Dessutom kommer havredryckerna alltså att börja transporteras med tåg istället för lastbil.

– Efterfrågan på havredrycker har ökat stort de senaste åren och våra havredrycker under varumärket Coop är mycket populära. Nu sätter vi svenskmärkning på förpackningarna så det ska bli tydligare för våra kunder att dessa görs på garanterat svensk havre, säger Åsa Wickholm, chef för Coops egna varumärken. 

Coop har haft havredrycker under eget varumärke sedan år 2009. 2019 lanserades Havre till kaffe som idag är storsäljaren. När Havre till kaffe lanserades valde Coop att lägga tillverkningen av den i Småland.

I år har även tillverkningen av naturell och choklad flyttats dit, från att tidigare ha tillverkats i Tyskland. Därmed görs samtliga havredrycker i Sverige, av svensk havre.

Coop har sedan 2009 använt tåg som en viktig del i transportlösningen för att förse Coops butiker med varor. 
Idag körs cirka 35% av Coops transporter på tåg, högst andel av alla livsmedelsföretag.

– Med nuvarande försäljning sparar vi 88 fulla lastbilar per år som annars hade gått mellan Småland och Bro, och som nu istället går på tåg. Det minskar klimatbelastningen från vår verksamhet och det avlastar vägarna från trafik, berättar Åsa Wickholm.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Pengar att spara på mindre svinn

I ekonomiskt svårare tider är minskat matsvinn inte bara positiv för miljön utan även för den egna plånboken, påpekar Danone och Too good to go.

Lämnar råd inför stora matsvinnsdagen

Tyska Hellofresh ansluter sig till dem som uppmärksammar internationella matsvinnsdagen denna torsdag och lämnar sina råd för minskat matsvinn.

Stor majoritet vill ha skolmjölken kvar

Franskägda Skånemejerier har gjort en undersökning bland skånska föräldrar, vilken visar att en stor majoritet av dem vill ha skolmjölken kvar.

Genererar pengar även till Skåne

Köpenhamns flygplats genererar 14,4 miljarder kr i samhällsekonomisk vinst för Region Skåne och skapar jobb och ekonomisk tillväxt, enligt ny rapport.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil