Vi har fått nya konsumentvanor

Tre av tio svarande handlar mer på nätet. | Foto av Karolina Grabowska
Tre av tio svarande handlar mer på nätet sedan coronapandemin bröt ut. 35 procent handlar dessutom nya typer av produkter online efter utbrottet.

Tre av tio svarande handlar mer på nätet sedan coronapandemin startade och 35 procent har börjat handla nya typer av produkter sedan virusets utbrott.
Det är de centrala punkterna i Postnords kvartalsrapport E-barometern för andra kvartalet 2020.

– En majoritet av de svenska konsumenterna undviker fysiska butiker på grund av smittrisken. E-handeln gör att de som inte vill gå in i butiker heller inte behöver det. Inte minst många äldre konsumenter har börjat e-handla av rädsla för viruset. menar Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker hos Postnord.

Den kommande rapporten E-barometern Q2 sammanfattar årets andra kvartal. Under våren och sommaren har effekten av coronapandemin på e-handeln varit tydlig.
Nya konsumentgrupper, framför allt i äldre åldrar, har börjat e-handla. I den äldsta konsumentgruppen (65-79 år) har 44 procent av de som svarat börjat handla nya typer av varor.

Fakta/Tre centrala punkter ur E-barometern Q2
35 % av svenskarna har börjat handla nya typer av produkter på nätet på grund av coronapandemin, 44 % i den äldsta konsumentgruppen (65-79 år).
3 av 10 svarande handlar mer på nätet sedan pandemin startade.
6 av 10 svarande undviker att gå in i fysiska butiker på grund av pandemin.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil