Vi har fått nya konsumentvanor

Tre av tio svarande handlar mer på nätet sedan coronapandemin bröt ut. 35 procent handlar dessutom nya typer av produkter online efter utbrottet.

Tre av tio svarande handlar mer på nätet sedan coronapandemin startade och 35 procent har börjat handla nya typer av produkter sedan virusets utbrott.
Det är de centrala punkterna i Postnords kvartalsrapport E-barometern för andra kvartalet 2020.

– En majoritet av de svenska konsumenterna undviker fysiska butiker på grund av smittrisken. E-handeln gör att de som inte vill gå in i butiker heller inte behöver det. Inte minst många äldre konsumenter har börjat e-handla av rädsla för viruset. menar Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker hos Postnord.

Den kommande rapporten E-barometern Q2 sammanfattar årets andra kvartal. Under våren och sommaren har effekten av coronapandemin på e-handeln varit tydlig.
Nya konsumentgrupper, framför allt i äldre åldrar, har börjat e-handla. I den äldsta konsumentgruppen (65-79 år) har 44 procent av de som svarat börjat handla nya typer av varor.

Fakta/Tre centrala punkter ur E-barometern Q2
35 % av svenskarna har börjat handla nya typer av produkter på nätet på grund av coronapandemin, 44 % i den äldsta konsumentgruppen (65-79 år).
3 av 10 svarande handlar mer på nätet sedan pandemin startade.
6 av 10 svarande undviker att gå in i fysiska butiker på grund av pandemin.
Tre av tio svarande handlar mer på nätet. | Foto av Karolina Grabowska

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.