Tysk tv gör program om Västerbottensost

Tysk tv gör program om Västerbottensost
Thomas Rudin, ostmästare hos Västerbottensost, är snart även bekant för tyska tv-tittare. Foto: Pressbild
Nu har ett tyskt tv-bolag gjort ett inslag om Västerbottensost och rykten om dess förtjänster kan därmed spridas vidare ut över kontinenten…

Nu har ett tyskt tv-bolag gjort ett inslag om Västerbottensost och rykten om dess förtjänster kan därmed spridas vidare ut över kontinenten…

Förra veckan fick Västerbottensost besök av ett tyskt tv-team som jobbar med matlagningsprogrammet ”Im Südwesten kocht die Welt”.
Tv-inspelningen skedde i Västerbottensost mognadslager i Ånäset där Ostmästare Thomas Rudin berättade historien om den mytomspunna osten.

– Vi fick höra att Västerbottensost är Sveriges nationalost så det kändes självklart att besöka Burträsk och få en inblick i tillverkningen av den speciella osten, säger Barbara Lindahl, ansvarig producent och journalist hos ARD/SR.

Det 30-minuter långa programmet sänds på den största statligt ägda tv-kanalen i Tyskland (ARD/SR) och är ett uppskattat matlagningsprogram med olika länders mat och traditioner i fokus.
I detta program är det Sverige och Italien som står på menyn och därmed fanns intresset att besöka just Burträsk och Västerbottensost, som också var det enda och utvalda besöket i Sverige för programmet. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil