Ett steg i linje med Hemköps hållbarhetsarbete
Hemköpskedjan har under lång tid profilerat sig som en föregångare inom hållbar detaljhandel. Företaget har haft högst andel ekologisk försäljning i branschen tre år i rad och har prisats för sina insatser både på Dagligvarugalan och av Ekologiska Lantbrukarna.
– Vi på Hemköpskedjan ska tillhandahålla ett brett, prisvärt och hållbart sortiment i en inspirerande butiksmiljö. Inom Hemköpskedjan har vi höga ambitioner vad gäller hållbarhet och tydliga mål, och det känns därför både relevant och roligt att få bli en del av KRAV:s styrelse, säger Shoan Etemadi.
Hemköp har genom sitt strategiska sortiment- och hållbarhetsarbete visat att ekologiska val kan kombineras med kommersiell framgång, något som KRAV:s organisation strävar efter att förstärka i fler led av branschen.
KRAV:s styrelse – där handeln får större roll
KRAV:s vision är att livsmedelsproduktionen i Sverige ska vara ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar. Styrelsen är sammansatt för att säkerställa att relevanta perspektiv finns representerade – däribland handelns.
– Med en relevant och gedigen bakgrund inom dagligvaruhandeln och som företrädare för en aktör som arbetar aktivt med försäljning av KRAV-märkta varor, känns det särskilt bra att få hälsa Shoan Etemadi välkommen till KRAV:s styrelse, säger Linus Källander, styrelseordförande i KRAV.
Ett erkännande av branschens ansvar
Dagligvaruhandelns roll i hållbarhetsarbetet är central. Genom butiksledets närhet till konsumenten och stora påverkan på sortimentsval har handelskedjorna stor möjlighet att påverka utvecklingen. Shoan Etemadis plats i KRAV:s styrelse markerar en fortsatt rörelse mot samarbete mellan producenter, märkningar och återförsäljare.
En strategisk utnämning med bredare betydelse
Att en vd från en rikstäckande butikskedja tar plats i en aktörsdriven organisation som KRAV är inte bara symboliskt – det är strategiskt. Det ger KRAV ytterligare insikt i handelns förutsättningar och prioriteringar, samtidigt som handeln får en direkt kanal in i arbetet med märkning, regelverk och konsumentdialog.