Nu höjer Axfood sitt lönsamhetsmål

Nu höjer Axfood sitt lönsamhetsmål
Willys Sköndal, som möjligen ska ställa in vårt fokus på sköna dar när Axfood talar framtid. Foto: Pressbild
Vid Axfoods kapitalmarknadsdag torsdag berättade Klas Balkow om koncernens höjda lönsamhetsmål och om att Willys e-handel når break-even redan i år.

Vid Axfoods kapitalmarknadsdag torsdag berättade Klas Balkow om koncernens höjda lönsamhetsmål och om att Willys e-handel når break-even redan i år.

Axfood höll under torsdagen sin kapitalmarknadsdag och presenterade då bland annat koncernens nya höjda lönsamhetsmål och informerade om pågående framtidssatsningar.
Bland annat meddelades att Willys e-handel når ”break even” redan i år, att övriga butikskoncept stärker positionen och hur omfattande satsningar inom logistik och automation leder till kostnadsbesparingar och en effektiv och hållbar logistikplattform för många år framåt.

– Vi håller högt tempo i utvecklingen av vår koncerns alla delar och fortsätter ta stora kliv framåt under kommande år. Vi har stort fokus på att ytterligare förbättra konkurrenskraften genom vår portfölj av starka och särskiljande varumärken, och förvärvet av Bergendahls Food och partnerskapet med Citygross innebär dessutom nya spännande möjligheter för oss att utveckla vårt erbjudande av prisvärd, bra och hållbar mat, konstaterade koncernchefen Klas Balkow.

– Vi fortsätter också att utveckla en optimerad logistikplattform, med mer automation, en ökad grad av digitalisering och ett mer datadrivet arbetssätt. Med de här satsningarna ska vi fortsätta växa mer än marknaden och bli än mer effektiva, och vi kan därmed höja vårt långsiktiga lönsamhetsmål, vilket visar på kraften i det vi gör, tillade Balkow.

Med sin position och sitt varumärke tar Willys marknadsandelar. Nyligen passerades tre miljoner medlemmar i lojalitetsprogrammet Willys plus.
Inom e-handeln har Willys en stark position och med ett tydligt och konkurrenskraftigt erbjudande beräknas lönsamheten från e-handeln nå ”break-even” i år.

– Vi har en framgångsrik e-handel som växt betydligt mer än marknaden de senaste åren, och vi räknar med att nå ”break-even” inom e-handeln redan i år. Lönsamhet inom e-handeln är en svår nöt att knäcka, i synnerhet för hemleveranser som är särskilt kostnadsdrivande. Men med stort fokus på omnikanal-upplevelsen i både butik och online, stora framgångar för upphämtning i butik genom Willys Hämta och en transparent avgiftsmodell kan vi nu nå den här stora milstolpen, sade Willys vd Thomas Evertsson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil