Mindre shopping efter krisen

Det var tuffa tider för våra stora shoppingcentra och köpcentra redan innan coronakrisen. | Foto av Maria Groth
Det är tufft för stora shoppingcentra. Hos Mall of Scandinavia innebär det att man nu ska satsa mer på vård, hälsa och nöje och mindre på shopping.

Det var tuffa tider för våra stora shoppingcentra och köpcentra redan innan coronakrisen.
Att den sedan slagit till har naturligtvis gjort situationen än mer prekär för många.

Nu innebär det förändringar hos exempelvis Mall of Scandinavia som följer en mängd internationella exempel från krisande centra genom att satsa mer på vård, hälsa och nöje än på detaljhandel framöver när det gäller nya hyresgäster.

– Vi kommer att använda mer yta till vård, hälsa och nöje än ren detaljhandel,
säger Lars-Åke Tollemark, vd hos URW Norden som äger Mall of Scandinavia, intervjuad av Dagens nyheter.

Han konstaterar i intervjun att coronakrisen inneburit ett riktigt stålbad vilket kommer att ge konsekvenser lång tid framöver.
– Det är klart att det kommer att påverka oss, hur mycket vet vi först om några månader, säger Tollemark till DN.
– Den här våren har svenskarna verkligen upptäckt fördelarna med att handla mat på nätet, men där ligger Sverige fortfarande en bra bit efter andra länder. Inom till exempel hemelektronik har vi sedan länge en intensiv e-handel, men samtidigt går till exempel Elgigantens fysiska butiker bra.

Trots allt ser Lars-Åke Tollemark ett ljus i mörkret.
– Nu börjar detaljhandeln återhämta sig på våra marknader. Den akuta krisen kan bli kortare än vad vi trodde i april, är hans förhoppning nu.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil