ICA satsar på svenska tomater

Eric Lundberg, vd ICA Sverige | Foto Jessica Gow/Pressbild
ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Enligt en SIFO-undersökning, genomförd av ICA och LRF, är svenska konsumenter engagerade i att minska importberoendet av livsmedel. Denna satsning är ett svar på deras önskan om ökad svensk produktion.

”Vi vill bidra till att stärka svensk livsmedelsförsörjning och vår satsning på svenska tomater är ett exempel på hur vi kan göra det. Det gynnar både miljön och ett långsiktigt hållbart svenskt lantbruk, samtidigt som vi möter konsumenternas efterfrågan,” säger Eric Lundberg, vd ICA Sverige.

Hållbar produktion i nytt växthus
Det planerade växthuset i Frövi kommer att använda en cirkulär process för odling av tomater med årlig produktion på 8 000 ton. Spillvärme från närliggande industri kommer att utnyttjas för att upprätthålla en hållbar uppvärmning.

ICA:s ansvar och engagemang för svenskt lantbruk
Genom denna satsning stärker ICA sitt åtagande för svensk livsmedelsförsörjning och hållbart svenskt lantbruk. Samarbetet med Svenska Odlarlaget markerar ett ytterligare steg mot att erbjuda konsumenterna svenska produkter året runt.

Samarbete för en levande landsbygd
ICA och LRF:s partnerskap har arbetat sedan 2014 för att främja försäljningen av svenska livsmedel och stödja den svenska landsbygdens tillväxt. Denna satsning är en del av deras gemensamma målsättning att stärka svensk matproduktion och landsbygdsutveckling.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil