Väljer förpackningar av återvunnen plast

Väljer förpackningar av återvunnen plast
Så ser Gevitas nya förpackningar av återvunnen plast ut. Foto: Pressbild Orkla
Orklas varumärke Gevita byter till förpackningar av återvunnen plast vilka enligt Orkla är 80 procent mer energieffektiva än de gamla förpackningarna.

Orklas varumärke Gevita byter till förpackningar av återvunnen plast vilka enligt Orkla är 80 procent mer energieffektiva än de gamla förpackningarna.

Orklas varumärke Gevita, som gör kosttillskott med vitaminer och mineraler, får ny förpackning av återvunnen plast.
Enligt Orkla innebär det cirka 80 procent mer energieffektiva förpackningar jämfört med de gamla.

– Förpackningar är en viktig del av alla våra produkter. Samtidigt kan särskilt plastförpackningar ha en påverkan på miljön och klimatet, konstaterar Jenni Nordin hos Orkla care Sverige.
– Därför är vi väldigt stolta över att nästan hela sortimentet av kosttillskott nu har dessa nya burkar av återvunnen plast. Ledordet genom hela utvecklingsprocessen har varit att förpackningen ska vara så klimatsmart som möjligt, tillägger hon.

De nya burkarna består av 100 procent återvunnen plast (R-PET) och har även gjorts tunnare för att minska materialåtgången och genomskinliga för att underlätta återvinningen.
Burkarna får också nya etiketter, nu gjorda av biobaserad plast. Locken är dock till en början fortfarande av vanlig plast, då de kvalitetskrav som ställs på locken inte ännu uppnåtts med andra material.

– I framtiden skulle vi vilja se ett slutet återvinningssystem för den här typen av förpackningar, precis som det finns för saft- och läskflaskor av PET. Med ett smart cirkulärt system för plastförpackningarna minimeras påverkan på miljö och klimat, säger Jenni Nordin.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stark rapport från Clas Ohlson

Clas Ohlson redovisar en stark försäljningsutveckling och förbättrad lönsamhet. ”Lyckats imponerande”, betygsätter koncernchefen.

Karin Andrén ny HR-direktör hos Ica

Karin Andrén har fått jobbet som HR-direktör hos Ica-gruppen. Hon har tidigare jobbat i HR-sammanhang för H&M där hon varit sedan 2011.

Åtta av tio vill ha fysiska julkort

I en undersökning som Postnord presenterar säger åtta av tio svarande lämpligt nog att de helst vill ha julkort och julhälsningar i postlådan.

Hammars julmust vann litet jultest

När Aftonbladet lät elva personer göra ett blindtest av julmust fick Hammars bryggeris julmust med kardemummasmak störst bifall.

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil