Skulle dricka mer utan coronarestriktioner

Skulle dricka mer utan coronarestriktioner
IQ:s vd Karin Hagman ser hur resultaten av pandemin blivit på alkoholområdet. Foto: Pressbild
Var tredje av de unga svenskar (18-34 år) som svarat i en ny undersökning skulle dricka mer om coronarestriktionerna lättades upp.

Var tredje av de unga svenskar (18-34 år) som svarat i en ny undersökning skulle dricka mer om coronarestriktionerna lättades upp.

Var tredje av de unga svenskar i gruppen 18-34 år som svarat i en ny undersökning skulle dricka mer alkohol om coronarestriktionerna lättades upp.
Undersökningen har gjorts av Kantar Sifo på uppdrag av IQ. Ser man till alla som svarat skulle 17 procent dricka mer om restriktionerna lättade.

– Vi har nu levt under en längre tid med restriktioner för hur vi får umgås, med begränsade möjligheter att till exempel gå på restaurang, konsert eller att ses i större grupper. Inte minst unga har ett socialt behov och umgänge som sker i grupp, så det är inte oväntat att unga uppger att de skulle ändra sina alkoholvanor när samhället öppnar upp, säger Karin Hagman vd för IQ.

– Vi hittar många tillfällen där det passar att ta sig ett glas eller fler. Det är lätt hänt att det blir lite mer än man tänkt, lite för ofta, utan att man funderar så mycket på det. Därför är det bra att stanna upp och reflektera över sina alkoholvanor – hur de påverkar en själv och omgivningen. Den som vill kan testa sina vanor på alkoholprofilen.se, säger Karin Hagman.

Nyligen meddelade regeringen och Folkhälsomyndigheten att nya riktlinjer, med bland annat mer generösa öppettider på restauranger, samt möjlighet till större publik på konserter och vid idrottsevenemang ska börja gälla från den 1 juni.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil