Vi besökte mässan Passion för Mat!

Lästid: 5 minuter

Matmässan Passion för Mat tilldelades 2018 hedersutmärkelsen ”Pour le Mérite Gastronomique” som Sveriges ledande matmässa. När vi besöker årets mässa möts vi av en hel del spännande matnyheter och många entusiastiska utställare inom mat och dryck. Inga matjättar syns till, det är en medveten strategi. Mässan är mycket välorganiserad vilket uppskattas av både utställare och besökare.

Årets upplaga av Passion för Mat arrangerades på Åbymässan i Mölndal, den 28 februari 1 mars 2020, i år genomfördes mässan för 13:e gången med över 130 utställare. Temat för årets mässa är ”Mat i säsong” vilket till exempel handlar om skörd och högtider kopplade till mat.

Som besökare på Passion för Mat ska man få inspiration, kontakter och kännedom om produkter från mindre producenter, ofta lokala/regionala företag och också importörer. Bland utställarna finns därför inga storskaliga livsmedelsproducenter. Det är tydligt att besökarna inspireras och också hittar nya spännande produkter, här fanns bland annat sjöpung, en släkting till musslan med mjukt och läderaktigt skal.

– Allting handlar om kvalitetslivsmedel, allt ska harmoniera och vara i balans, måltiden är i fokus, därför är endast 18 procent av mässan utställare av alkoholhaltig dryck, mest öl och vin. Det är måltiden som är i fokus, säger Lotta Hultén, projektledare och skapare av Passion för Mat.

Mikrobryggerier stort i Göteborg

Göteborg är idag Nordens bryggeritätaste stad med över 40 mikro- och nanobryggerier. Ett av dessa är Odd Island Brewing & Tap Room där tidigare hårdrockaren i bandet In Flames, Peter Iwers idag sadlat om till ölbryggare.

– Som mikrobryggare är vi lika noga med vårt öl som med vår hårdrockmusik.

– Som mikrobryggare är vi lika noga med vårt öl som med vår hårdrockmusik. För oss är Passion för Mat en viktig scen att nå vår publik, förklarar Peter Iwers, Odd Island Brewing & Tap Room.

Full fart i Köksskolan

På plats fanns flera av Sveriges ledande kockar som i mässans Köksskola inspirerade besökarna genom sitt gedigna matlagningskunnande. Här fick besökarna ta del av årets tema ”Mat i säsong” med matlagning baserad på både inhemska och importerade råvaror tillagade av Leif Mannerström, Louise Johansson, Tareq Taylor med flera. På söndagen satsas det lite extra på familjen i Köksskolans program. Ett uppskattat program i Köksskolan var Göteborgs Fiskauktion där besökarna bjöds på havets läckerheter två gånger per dag under mässan.

Leif Mannerström firade 80 år

Det var med starten av restaurang Johanna 1974 i Göteborg som Leif Mannerström tillsammans med Crister Svantesson initierade den moderna eran inom svensk gastronomi. Restaurang Johanna var första svenska restaurangen som drevs med inspiration av ”Det nya franska köket” eller ”la nouvelle cuisine”. Uppvaktningen skedde fredagen den 28 februari. Tidigare kollegor berättade historier om hur mycket han betytt för dem personligen. Ett stort grattis säger vi och lycka till i framtiden Leif!

Årets Eldsjälar

På mässan utsågs Katja och Patrik Palmdahl till ”Årets Eldsjäl” eller eldsjälar. De är båda krögare på Lilla Spinneriet söder om Göteborg. Utmärkelsen tilldelas personer som utvecklar matupplevelsen, bland annat genom smak och råvarornas kvalitet, till gastronomiska smakupplevelser utöver det vanliga – inte minst av lokala råvaror i säsong. Dessutom har de sedan 2009 varje år serverat ”Katjas avsmakningsmeny” på Passion för Mat till besökarnas stora glädje.

– Med årets tema ”Mat i säsong” är det självklart att utnämna dem till Årets Eldsjälar, säger Lotta Hultén.

Intervju med arrangören

Vi pratar med Lotta Hultén, som är uppvuxen i dagligvaruhandeln och sedan många år passionerad arrangör av Passion för Mat. Hon har även lång erfarenhet som arrangör av fackmässor inom restaurang och butik. När Lotta startade Passion för Mat för 12 år sedan, var tanken att skapa en ny mässa som skulle samla både fackbesökare och konsumenter, och så har det blivit. Mässan handplockar noga alla utställare med kvalitet och passion.

 

– När vi väljer utställare utgår vi från att bra människor gör bra saker. Man får en känsla för människor som har en äkta passion. Det är viktigt att även kunna säga nej till produkter och företag som inte passar in. Publiken ska känna den höga kvaliteten. Det viktiga är att besökare får kontakt med spännande utställare, då blir det frågor och givande dialog för både utställare och besökare. Fackbesökare får också på plats se konsumentintresset och det blir även en direktkontakt mellan producenter och handlare. Butiksägare får se vad som intresserar konsumenterna och deras kunder, vilket påverkar vad de tar in i sitt sortiment.

Vad är ditt helhetsintryck av årets mässa?

– Vi hade 35 nya utställare som inte är så kända för allmänheten. Det här blir ett sätt för dem att nå rätt publik. Det blir en unik matchning: de som ställer ut vill berätta för besökare som vill lyssna. Det är en vuxen och kunnig publik med ett genuint matintresse.

 Lotta menar att kvalitet är nyckeln där mindre aktörer får tydligt utrymme. En del väletablerade namn som till exempel Bjärefågel har varit med från starten för tolv år sedan och har genom åren skapat en relation med besökarna. De är inte billigast men deras produkter håller hög kvalitet.

– Ofta blir det för mycket prisfokus…

– Ofta blir det för mycket prisfokus i handeln utan hänsyn till andra faktorer, främst kvalitet.

När det gäller hållbarhet tror Lotta inte på pekpinnar. Det handlar egentligen om sunt förnuft och om att handla bra produkter och om att slänga mindre. Det ligger i sakens natur att hållbarhet och kvalitet medför högre pris vilket kommer fram i dialogen mellan kund och producent.

– Vi har kunniga besökare som söker sina producenter. De stannar hela dagen och tar aktivt del av innehållet. Det är inte fråga om enbart underhållning vilket är vanligt på mässor som mest fokuserar på dryck.

 Ser du några tydliga trender?

– Mat i säsong är ju vårt tema i år. Vi ska ta tillbaka vårt eget skafferi som det var förr; vår livsmedelsproduktion i Sverige och de råvaror som är i säsong. Det handlar även om att laga goda rätter av till synes tråkiga råvaror. Man vill veta vad man äter och varifrån råvaran kommer, även vem som producerar.

 Vad satsar ni på nästa år som inte fanns med på årets mässa?

– Vi har inget färdigt tema ännu. Men jag tror att alla våra teman egentligen säger samma sak men med olika ord. Bra produkter, hög kvalitet, hållbarhet. Grundinnehållet är detsamma. Passion för Mat ska vara konsumentmässan med fackmässans alla kvaliteter.

 Lotta berättar två historier som visar hennes starka passion för små producenter. En olivoljeproducent, en ensam kvinna, undrade hur hon skulle nå ut med sin produkt. På mässan mötte hon konsumenter och distributörer, det var hennes första mässa. Det har gått bra sedan dess och hon ställde i år ut för åttonde gången. Den andra historien är om systrarna Khanna som bland annat säljer indiska kryddor. För dem var Passion för Mat startskottet på en framgångsrik verksamhet.

– Det är meningen att utställare ska kunna starta en bra utveckling genom att ställa ut på mässan. Butikerna vet att de som ställer ut på mässan har bra kvalitet, säger Lotta.

 Vi tackar arrangörerna och kommer gärna tillbaka nästa år!

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil