ICAs fruktexperiment: Mer energi och fokus i klassrummet med en extra frukt

ICAs fruktexperiment i skolor – barn får frukt i klassrummet
Foto: ICA

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Vad händer om elever får en frukt varje dag mellan måltiderna? Ett nytt skolprojekt från ICA tyder på ökad koncentration, färre energidippar och mer engagerade diskussioner – med potential att inspirera både skola och handel till nya hälsosatsningar.

Vad händer om elever får en frukt varje dag mellan måltiderna? Ett nytt skolprojekt från ICA tyder på ökad koncentration, färre energidippar och mer engagerade diskussioner – med potential att inspirera både skola och handel till nya hälsosatsningar.

Under våren har ICA genomfört ett fruktexperiment med tio skolklasser runt om i Sverige. Syftet var att undersöka hur en fruktstund under förmiddagen påverkar elevernas energi, koncentration och arbetsro i klassrummet. Resultaten pekar tydligt i en positiv riktning.

Enligt Paula Frösell, legitimerad dietist på ICA, är behovet stort.
– Idag får bara 1 av 10 barn i sig den mängd frukt som rekommenderas – det vill vi på ICA vara med och förändra, säger hon.


Hon betonar att projektet handlar om att förstå hur små förändringar i skolmiljön kan främja barnens lärande.


– Vi ville undersöka hur frukt påverkar skoldagen och om det kan bidra till bättre välmående och fokus hos eleverna, förklarar Frösell.

Data från klassrummen – och branschens roll

Experimentet genomfördes i samarbete med Efterklang (en del av AFRY) och med stöd av Anna S. Olafsdottir, professor vid institutionen för kostvetenskap på Uppsala universitet.

– För barn är det viktigt att äta något ungefär var tredje timme för att undvika energidippar. Genom att göra frukt till en naturlig del av vardagen skapar man bättre förutsättningar för ork, koncentration och goda matvanor, säger Olafsdottir.

Resultaten baseras på lärarenkäter, ljudmätningar och observationer. En majoritet av lärarna upplevde att energinivån ökade (70 %) och koncentrationen förbättrades (60 %) under veckan då barnen fick frukt på förmiddagen.

Kajsa Roxström, lärare på Herrängens skola och en av deltagarna i experimentet, beskriver förändringen:
– Eleverna var mer positiva och energifyllda under fruktveckan. De deltog mer aktivt i klassrummet, vilket ledde till något högre ljudnivå – men också till bättre diskussioner.

Vad betyder detta för handeln?

För dagligvaruhandeln och leverantörer inom frukt och grönt ger ICAs initiativ flera indikationer:

  • Positionering: Att koppla frukt till skola och hälsa stärker varans värde hos konsumenter.
  • Samarbeten med skolor: Möjlighet att utveckla lokala partnerskap och leveranslösningar.
  • Kommunikation i butik: Tydliga hälsoargument kan användas i säsongskampanjer – särskilt inför skolstart eller lov.

Om experimentet
Genomfördes under veckorna 12–15, 2025, med tio klasser i årskurs 2. Varje klass deltog under två veckor: en med fruktstund och en utan. Ljudmätning och självskattning från lärarna låg till grund för resultatet. Projektet är en del av ICAs nya fruktinitiativ, som syftar till att öka barns fruktkonsumtion i Sverige.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.