Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Ingen personal – och ingen risk?

Ett nytt samarbete ska göra att man kan driva fysiska butiker med minimal ekonomisk risk och utan egen personal. Bakom samarbetet står Splitgrid och Retail knowledge.

När Örebro-baserade Spligrid och Retail knowledge lanserar sitt nya samarbete talar man om att det ”kastar om alla gamla sanningar när det kommer till att bedriva fysisk retail”.
Och påståendet att stora ekonomiska risker minimeras och att man inte ens behöver investera i egen personal, kan väl låta som mumma för en och annan hårt prövad företagare.

– Samarbetet mellan Splitgrid och Retail knowledge ger leverantörer och varumärken möjlighet att själva verka på den fysiska arenan utan stora investeringar och långa ledtider. Även fastighetsägarna ges möjlighet att fylla ej uthyrda lokaler med intressant retail och minimala ekonomiska risker, menar de tu i en pressrelease.

Splitgrids tjänst innebär att intäkterna fördelas per automatik via en integration mot kassasystemet. Leverantör, fastighetsägare eller annan part får löpande intäkter från försäljningen tillsammans med försäljningsinformation. Automatiseringen minimerar administrationen och affärsrisken minimeras radikalt.
Retail knowledges driftbolag, Space invaders, ansvarar för den totala driften av butiken från ax till limpa. Då att driftbolaget redan är på plats med kassasystem, integrationer till Splitgrid och betalmetoder reduceras både investeringsbehovet och etableringstiden avsevärt. Retail knowledge ansvarar sedan att butiken driftas med rätt butikssäljare och butikschef.

– I och med detta samarbete blir det inte krångligt och kapitaltungt att bedriva fysisk retail. Upplägget är perfekt för drift av popup eller för internationella företag som vill testa etableringar på den svenska marknaden utan stora investeringar, säger Fredrik Weisten, vd för och grundare av Retail knowledge.

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch