Instabox ska inleda 2022 med att ge sig in på den tyska paketmarknaden. Etableringen inleds i bland annat Hamburg och Berlin, meddelar företaget.
Med start i början av 2022 ger sig fraktföretaget Instabox alltså in på den tyska paketmarknaden och gör det genom ett inledande fokus på städer som Berlin och Hamburg.
Instabox finns sedan tidigare i Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna.
Terminaler ska till att börja med etableras i Berlin och Düsseldorf, varpå man planerar för en ”mycket snabb expansion” i Tyskland med ytterligare terminaler i ett större geografiskt område.
– Tyskland passar oss perfekt. Vi kan dra fördel av gemensamma kulturella och geografiska likheter. Tyskar delar vår passion för hållbarhet, och våra tjänster kommer att bli 100 procent fossilfria, säger Alexis Priftis, grundare av och vd för Instabox, i pressmeddelandet.
– E-handeln växer stadigt, men när det gäller leveransmöjligheter så har kunderna bara haft tillgång till de långa väntetider och hemleveranser på dagtid som traditionella aktörer har erbjudit. Nu ser vi fram emot att ge marknaden något nytt. Vi har redan kontrakt med flera ledande online-försäljare i Tyskland och vi är övertygade om att våra tjänster kommer att uppskattas av såväl handlare, paketskåp-partners som kunder, utvecklar Priftis resonemanget.