Kaffeavfall får nytt liv som 3D-printade möbler

Kaffeavfall får nytt liv som 3D-printade möbler
En 3D-printad kaffebar, anyone? Ett exempel på vad Löfbergs nya samarbete kan ge. Foto: Pressfoto Löfbergs
Att kaffesump är bra för att få det att växa ute är gammal kunskap. Nu kommer ny – kaffeavfall kan även bli byggmaterial för nya 3D-printade möbler.

Att kaffesump är bra för att få det att växa ute är gammal kunskap. Nu kommer ny – kaffeavfall kan även bli byggmaterial för nya 3D-printade möbler.

Det dricks enorma mängder kaffe i Sverige varje dag, och nu kan kaffeproduktionen få fler och nya användningsområden, skriver Löfbergs i ett pressmeddelande.
Ett samarbete mellan Löfbergs och Sculptur har resulterat i världens första 3D-printade kaffebar gjord på återvunnet avfall.

Kaffebaren används i en Ica-butik i Sälen där den väcker stort intresse, konstaterar företaget.
– Det här är ett led i vår cirkulära omställning där målet är att generera noll avfall. Det handlar om att använda alla resurser i värdekedjan för att minska påverkan på klimat och miljö, och för att lyckas med detta är vi beroende av samarbeten som det här, säger Löfbergs kommunikationschef Anders Thorén.

Sculptur är ett nystartat svenskt företag som specialiserar sig på 3D-printning med återvunna material.
Utvecklingsarbetet med den nya kaffebaren har pågått under ett drygt halvår.

Tillsammans med Löfbergs har Sculptur hittat en lösning där man använder restströmmar i kafferosteriets produktion, till exempel kaffebönans silverhinna och de stora Big bags som mycket av råkaffet levereras i.
– Materialframställningen har varit den stora utmaningen, men nu har vi hittat en sammansättning som gör att vi kan printa produkter som sticker ut designmässigt och inte behöver kosta mer än dagens lösningar, säger Sculpturs vd Glenn Mattsing.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil