Kavli strävar mot att bli netto-positiva

Kavli har ambitionen att bli ett nettopositivt företag ur klimathänseende. Foto: Pressbild Kavli
Kavli strävar efter att bli ett nettopositivt företag. Det slår man fast i årets hållbarhetsrapport som pekar på flera framsteg i det arbetet.

Kavli Sverige publicerar nu sin hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2021. Under året har Kavli flyttat fram hållbarhetspositionerna genom ett flertal initiativ, skriver företaget. 
Det handlar bland annat om utfasning av fossila bränslen, vilket resulterat i att de svenska produktionsanläggningarna nu är till 98 procent fossilfria. 

Kavli har även genomfört åtgärder som minskat mängden plast i populära konsumentförpackningar med resultatet att 60 ton mindre mängd plast nått den svenska marknaden, påpekar man.

– Kavli ägs av Kavlifonden vars enda syfte är  att bidra till en bättre värld. Hela vårt årliga överskott går till projekt – både i Norden och i utvecklingsländer – som verkar för att bygga hållbara och välmående samhällen. Att ta ansvar och bidra till en hållbar utveckling är med andra ord själva värdegrunden för vår verksamhet, säger Jonny Mattsson som är vd för Kavli.

– Jag är otroligt stolt över de snabba kliv framåt vi tar på Kavli. För ett framgångsrikt hållbarhetsarbete behövs i första hand tydliga och ambitiösa mål som går i linje med forskning och lagstiftning. Det har vi nu tagit fram för hela koncernen, vilket ger oss förutsättningarna att översätta ambitionerna till konkreta handlingsplaner, säger hållbarhetschefen Victoria Voss.

– Bland annat jobbar vi intensivt med att ta fram ett åtgärdspaket för att uppnå de nya klimatmål som vi under 2022 kommer att anta under Science-based targets initiative. Vi jobbar också med att stärka vår policy för hållbar sourcing för att säkra att våra leverantörer lever upp till våra hållbarhetskrav. Att engagera värdekedjan i vårt hållbarhetsarbete är avgörande, tillägger Voss.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil