KO stämmer Arla för ”osann” klimatreklam

KO stämmer Arla för ”osann” klimatreklam
Foto: Mostphotos
Konsumentverket drar Arla inför domstol utifrån Arlas påstående om att deras ekologiska mjöl ger netto noll-utsläpp. Det stämmer inte, säger verket.

Konsumentverket drar Arla inför domstol utifrån Arlas påstående om att deras ekologiska mjöl ger netto noll-utsläpp. Det stämmer inte, säger verket.

Mejerijätten Arla kan inte bevisa att reklamen om netto noll klimatavtryck stämmer, anser Konsumentverket.
Därför stämmer KO nu Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är ett otydligt påstående för konsumenten. De förklaringar som Arla har får inte konsumenten information om, de står inte på framsidan. Då måste man vända på förpackningen och vem gör det när man står och köper mjölk, säger Konsumentverkets processråd Ida Nyström till TT.

Nyström påpekar även av produktion av mjölk leder till växthusgaser, varför reklamen blir missvisande.
Arla har, inte helt oväntat, en annan syn på saken.
– Netto noll är ett komplext begrepp, men det är också etablerat, menar Arlas hållbarhetschef Victoria Olsson.
– Vi har kompenserat de utsläpp som mjölken ger upphov till och vi har använt tredjepartsexperter som räknat på certifierade projekt, tillägger Olsson hos TT.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil