KO stämmer Arla för ”osann” klimatreklam

KO stämmer Arla för ”osann” klimatreklam
Foto: Mostphotos

Konsumentverket drar Arla inför domstol utifrån Arlas påstående om att deras ekologiska mjöl ger netto noll-utsläpp. Det stämmer inte, säger verket.

Mejerijätten Arla kan inte bevisa att reklamen om netto noll klimatavtryck stämmer, anser Konsumentverket.
Därför stämmer KO nu Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är ett otydligt påstående för konsumenten. De förklaringar som Arla har får inte konsumenten information om, de står inte på framsidan. Då måste man vända på förpackningen och vem gör det när man står och köper mjölk, säger Konsumentverkets processråd Ida Nyström till TT.

Nyström påpekar även av produktion av mjölk leder till växthusgaser, varför reklamen blir missvisande.
Arla har, inte helt oväntat, en annan syn på saken.
– Netto noll är ett komplext begrepp, men det är också etablerat, menar Arlas hållbarhetschef Victoria Olsson.
– Vi har kompenserat de utsläpp som mjölken ger upphov till och vi har använt tredjepartsexperter som räknat på certifierade projekt, tillägger Olsson hos TT.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.