Kunderna vill ha roligare företag

Young woman laughing while sitting near boyfriend who showing something funny on smatrphone.
Kunderna föredrar varumärken som är roligare än konkurrenterna men företagsledarna är rädda för att använda humor, enligt en undersökning från Oracle.

En ny undersökning från Oracle visar att trots att 72 procent av de konsumenter som svarat föredrar ett varumärke som är roligare än konkurrentens.
Det har de inte mycket för. Enligt samma undersökning är 95 procent av företagsledarna rädda för att använda humor i sina kundkontakter.

Konsumenter föredrar varumärken som sätter fart på skrattmusklerna –faktiskt i sådan omfattning att de hellre väljer ett märke som använder humor än tråkigare konkurrenter.
Den slutsatsen drar en ny studie, där 12 000 personer i 14 länder och den visar att skratt är en genväg till konsumentens plånbok. 

Varumärken som använder humor för att skapa en unik identitet och relation med sina kunder belönas, medan mer konservativa och tråkiga företag halkar efter.
– Vi ser att företag alltmer använder humor i såväl marknadsföring som i direkt kommunikation med både nya och befintliga kunder. Om humorn används på rätt sätt har den en enorm effekt och skapar ett fantastiskt blickfång i en tid när alla slåss om konsumenternas uppmärksamhet, säger Oracles Sonia Schilling.

Läs mer om undersökningen i nästa magasin, Butikstrender 6/2022

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil