Även e-handeln minskar nu

Nu börjar e-handeln att känna av Corona också..
Att de fysiska butikerna har tufft i Corona-spåren är tydligt för alla. Nu kommer siffror från Woilà som visar att även e-handeln bromsar in rejält.

Restauranger, hotell och fysisk handel, framförallt sällanköp, har utpekats som de branscher som snabbast och kraftigast drabbas av följderna av Corona-smittans utbredning.
Så är det men nu visar nya siffror att även e-handeln verkar drabbas.

Det gäller inte generellt eftersom e-mathandeln fått ett kraftigt uppsving under de senaste veckorna.
Dessutom har apoteksbranschen på nätet ökat rejält i närtid.

Men i övrigt pekar konsumenttjänsten Woilàs siffror på att alla andra delar av e-handeln minskar just nu.
Woilà har gjort en jämförelse mellan vecka 10 och vecka 11 baserad på faktiskt försäljning hos 650 nätbutiker i Sverige och med drygt 1 procent av Sveriges konsumenter som underlag.

Då har näthandeln i sin helhet minskat 14 procent mellan de två veckorna.
Kläder, skor och accessoarer har minskat med 10 procent och hemelektronik med 29 procent.
Apoteken har istället en ökning med 40 procent och bryter ensamma trenden.

– Det går inte att spekulera i den fortsatta utvecklingen, men däremot finns det ett antal mönster. Det tydligaste är korrelationen mellan myndigheternas upptrappade kommunikation tidigt vecka 11 och kraftigt ökad försäljning hos nätapoteken,
säger Carl Enbom, medgrundare hos Woilà.

Fler branscher finns men vi väljer att släppa dessa i ett första skede. Detta är en del i ett långt större arbete att förstå hur marknaden har reagerat på Covid-19. Vi följer utvecklingen löpande, säger Carl Enbom.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil