Lanserar växtbaserat för restauranger

Havredals lanserar växtbaserat kött | Foto Arkivbild, Pexels
Havredals breddar sitt sortiment och lanserar nu växtbaserad färs och burgare för i första hand hotell och restaurang men senare till konsument.

Havredals breddar sortimentet och lanserar växtbaserad färs och burgare, framtagna och producerade i Sverige av växtprotein och grödor från Sverige och norra Europa, skriver företaget i en pressrelease. 

Inledningsvis kommer produkterna att säljas till hotell- och restaurangkunder, men senare under 2022 även direkt till konsument. 
Phil’s är första restaurangkedjan som väljer Havredals. Kedjan kommer att byta ut sin veganska burgare till Havredals på samtliga restauranger från mitten av maj.

Havredals har på kort tid etablerat sig som en utmanare inom växtbaserat mejeri med ett utbud av havredrycker och havrebaserad matlagningsgrädde. 
Nu tar bolaget ett stort steg framåt och går in i en ny kategori med lanseringen av en växtbaserad premiumburgare och formbar färs.

– Vi vill göra det lättare att ställa om till en mer växtbaserad kost. För att fler ska prova vegetariska alternativ räcker det inte med att det är nyttigt. Det måste vara gott, väldigt gott” säger Per-Johan Thörn, grundare Havredals.  

Produktionen görs i Sverige med växtprotein från bondböna, havre och andra grödor. 
Ingredienserna kommer idag från både Sverige och andra länder i norra Europa, men planen är att öka andelen råvaror från Sverige och Norden över tid.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Obemannad butik och dito restaurang

I Sjölunda utanför Lidköping samverkar just nu Eatbox, en automatiserad enhet för snabbmat, med obemannade butiken Automat bredvid.

Cloettas nya satsning i Nederländerna

Cloetta planerar en ny fabrik i Nederländerna och en satsning där för den fortsatta tillväxten inom koncernen. Samtidigt läggs tre andra fabriker ned.

Atria och Lithells hakar på ny trend

Nästa generation burgare ska ”smashas” och smashburgaren blir vår nästa hit på burgersidan, menar Atria och Lithells som nu hakar på trendtåget.

Fortsatt oro bland svenska handlarna

Konjunkturavmattning, utbudsproblem och hög inflation bidrar till fortsatt oro inom handeln. Handelsbarometern för maj visar minskad framtidstro.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil