Tung start på 2021 för hela modehandeln

Tung start på 2021 för hela modehandeln
Foto: Mostphotos

Vintervädret kunde ha gett behov av nya kläder, kan man tänka. Men likaväl har modehandel fått en trög start 2021, enligt Svensk handels färska siffror.

Det är färska stilindex från Svensk handel som ger den dystra insikten. Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och i deras e-handel minskade med 28 procent under januari jämfört med januari 2020.
Det är då mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, skriver Svensk handel.

Situationen när det gäller skoförsäljning är inte mycket ljusare.
Skoförsäljningen minskade nämligen med 20,5 procent januari i motsvarande jämförelse.

– Trots att vintervädret bidrog till att försäljningen av ytterkläder och kängor ökade är försäljningstappen i kläd- och skohandeln fortsatt drastiska. Skohandeln tappade drygt 20 procent och för klädhandeln startade året ännu dystrare med försäljningsras på uppemot 30 procent, sammanfattar Svensk handels vd Karin Johansson.

– Coronakrisen har inneburit en lång ökenvandring för modehandeln som snart har pågått ett helt år. Ladorna är tömda och läget ansträngt, många företagare gör allt i sin makt för att klara sig igenom krisen. Det är helt avgörande att stödåtgärderna snabbt når ut, annars är risken för nya konkurser uppenbar, påpekar Johansson.

– Även om många handlare vittnar om att snittköpet per kund stigit är kunderna alltjämt för få. Restriktionerna i samhället har kraftigt minskat antalet besökare i de fysiska modebutikerna. E-handeln väger upp för en del av tappen, men för många handlare räcker det dessvärre inte för att få ihop siffrorna på sista raden, avslutar Karin Johansson.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Nu lanserar Arla en ny miniyoghurt

Nu lanserar Arla en ny miniyoghurt

Arla presenterar ännu en nyhet när man nu släpper en naturell mini-yoghurt med låg fetthalt som man räknar med ska sälja bland annat som mellanmål.

Kronans apotek tar nya andelar på nätet

Kronans apotek tar nya andelar på nätet

Kronans apotek redovisar 2020 som ”ett starkt år”. Försäljningen ökade 3,1 procent men framgången var störst på nätet där Kronan tog marknadsandelar.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.