Lidl importerar eget vego och veganskt

Lidl importerar eget vego och veganskt
Några av produkterna ur Lids eget varumärke Vemondo som man nu importerar mer av. Foto: Pressbild
Lidl Sverige vill öka sin vegetariska andel, 2 procent, bland annat genom att nu presentera nyheter ur det egna veganska och veganska märket Vemondo.

Lidl Sverige vill öka sin vegetariska andel, 2 procent, bland annat genom att nu presentera nyheter ur det egna veganska och veganska märket Vemondo.

Lidl presenterar på det nya året nyheter ur det egna vegetariska och veganska märket Vemondo ur vars sortiment man nu importerar fler produkter till sina svenska butiker.
Lidl Sveriges veganska sortiment ökas successivt under året med cirka 70 artiklar, skriver koncernen i en pressrelease där man berättar att bland nyheterna första kvartalet 2022 finns vegansk ost.

– Vi vill möta den ökade efterfrågan från våra kunder och ge fler möjligheten att äta vegetariskt eller veganskt, säger Robert Stekovic som är kommersiell direktör hos Lidl Sverige.

Idag utgör de vegetariska alternativen endast 2 procent i Lidls fasta sortiment.
– Vi får ibland frågan hur stort vårt veganska utbud är och då syftas på substitut, men att äta vegetariskt eller veganskt är mycket mer än så. Vi vill också slå ett slag för andra produkter i vårt sortiment såsom bönor, linser samt frysta bär och inte minst vårt frukt- och grönt-sortiment, säger Louise Edgren, inköpschef egenmärke hos Lidl Sverige.

– Om man vill testa, men inte vara vegan i 31 dagar, kan en bra början vara att ha matbas havre i grytan eller testa vår goda kokosyoghurt till mellanmålet, tillägger Edgren.

Vemondo är Lidl Sveriges eget märke för veganska och vegetariska varor. I Lidls sortiment återfinns även andra välkända märken såsom Anamma, Oatly och Naturli.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil