Trög återhämtning för butiker

Många butiker lider fortfarande av coronakrisen, konstaterar Svensk handel. | Foto: Pressbild
Lästid: < 1 minut
Stor optimism bland e-handlare, trög återhämtning för butikshandeln under coronakrisen. Så sammanfattar Svensk handel läget i sin nya barometer.

Även om framtidstron bland butikshandlarna återhämtar sig något i juli månads handelsbarometer konstaterar Svensk handel att läget är fortsatt tufft.
Framtidsindikatorn för butikshandeln ökar med 1,6 enheter till index 81,2, vilket dock är betydligt lägre än motsvarande period förra året och långt under den neutrala nivån på 100.
I sällanköpshandeln, där försäljningen tvärnitade i samband med coronakrisen ökar framtidstron med 5,2 enheter.

– Minskat resande i sommar gynnar vissa delar av handeln. När vi håller oss på hemmaplan väljer fler att renovera huset, fixa i trädgården och lägga något extra gott på grillen. Samtidigt ligger coronapandemin som en våt filt över stora delar av handeln. Färre turister och en stängd gränshandel slår oerhört hårt mot många butiker, säger Svensk handels vd Karin Johansson.   

Handeln på nätet har ökat kraftigt under coronakrisen och även om framtidsindikatorn för e-handeln minskar med 0,6 enheter, till 115,1 i juli, ligger framtidstron bland e-handlarna på högre nivå än motsvarande period period förra året.
– Coronakrisen har ökat hastigheten i handelns digitala omställning och nya kundgrupper har hittat till e-handeln. Många handlare vittnar också om att e-handeln har kompenserat för en del av försäljningstappet i de fysiska butikerna, säger Karin Johansson.

Matförsäljningen, inte minst på nätet, har gått starkt under coronakrisen. Däremot finns det många dagligvarubutiker som är hårt drabbade.
Servicebutiker, specialiserade matbutiker och dagligvarubutiker i city- och gränshandelslägen har fortsatt minskad försäljning.

Framtidstron bland dagligvaruhandlarna minskar med 2,6 enheter till 82,4, vilket är ett stort tapp jämfört med förra sommaren.
– Även om fler kunder kommer tillbaka till butikerna är många handlare fortsatt hårt drabbade av coronakrisen. Behovet av stödåtgärder till handelns företag är stort, anser Karin Johansson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil