Trög återhämtning för butiker

Många butiker lider fortfarande av coronakrisen, konstaterar Svensk handel. | Foto: Pressbild
Stor optimism bland e-handlare, trög återhämtning för butikshandeln under coronakrisen. Så sammanfattar Svensk handel läget i sin nya barometer.

Även om framtidstron bland butikshandlarna återhämtar sig något i juli månads handelsbarometer konstaterar Svensk handel att läget är fortsatt tufft.
Framtidsindikatorn för butikshandeln ökar med 1,6 enheter till index 81,2, vilket dock är betydligt lägre än motsvarande period förra året och långt under den neutrala nivån på 100.
I sällanköpshandeln, där försäljningen tvärnitade i samband med coronakrisen ökar framtidstron med 5,2 enheter.

– Minskat resande i sommar gynnar vissa delar av handeln. När vi håller oss på hemmaplan väljer fler att renovera huset, fixa i trädgården och lägga något extra gott på grillen. Samtidigt ligger coronapandemin som en våt filt över stora delar av handeln. Färre turister och en stängd gränshandel slår oerhört hårt mot många butiker, säger Svensk handels vd Karin Johansson.   

Handeln på nätet har ökat kraftigt under coronakrisen och även om framtidsindikatorn för e-handeln minskar med 0,6 enheter, till 115,1 i juli, ligger framtidstron bland e-handlarna på högre nivå än motsvarande period period förra året.
– Coronakrisen har ökat hastigheten i handelns digitala omställning och nya kundgrupper har hittat till e-handeln. Många handlare vittnar också om att e-handeln har kompenserat för en del av försäljningstappet i de fysiska butikerna, säger Karin Johansson.

Matförsäljningen, inte minst på nätet, har gått starkt under coronakrisen. Däremot finns det många dagligvarubutiker som är hårt drabbade.
Servicebutiker, specialiserade matbutiker och dagligvarubutiker i city- och gränshandelslägen har fortsatt minskad försäljning.

Framtidstron bland dagligvaruhandlarna minskar med 2,6 enheter till 82,4, vilket är ett stort tapp jämfört med förra sommaren.
– Även om fler kunder kommer tillbaka till butikerna är många handlare fortsatt hårt drabbade av coronakrisen. Behovet av stödåtgärder till handelns företag är stort, anser Karin Johansson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil