Lidl vill öka andelen ”Från Sverige”-märkt

Lidl vill öka andelen ”Från Sverige”-märkt
Lidl vill öka andelen produkter som har ”Från Sverige”-märkningen. Foto: Pressbild Lidl
Tre av tio Lidl-produkter är från leverantörer baserade i Sverige och 280 produkter har ”Från Sverige”-märkningen, meddelar kedjan som vill öka detta.

Tre av tio Lidl-produkter är från leverantörer baserade i Sverige och 280 produkter har ”Från Sverige”-märkningen, meddelar kedjan som vill öka detta.

Lidl driver nu kampanjen ”Handla utmärkt” där man vill lyfta sitt svenska sortiment.
Under kampanjen ska man lyfta fram produkter som har ”Från Sverige”-märkningen i butikerna med bland annat extra skyltning.

”Från Sverige”-märkningen finns för produkter som är odlade, förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige.
Idag finns ungefär 10 200 produkter med märkningen och Lidl har 280 av dessa i sitt fasta sortiment, att jämföra med 160 för ett år sedan.

Nu vill man lyfta fram dessa varor ytterligare i sina 203 butiker.
– Vi vill visa fler personer att det går att handla bra produkter från Sverige av högsta kvalitet till bästa pris. Vi har exempelvis våra Från Sverige-märkta skorpor, Söderlimpa och vetemjöl. Även vårt matvete, vilket är jättebra substitut till ris, är väldigt populärt, säger Robert Stekovic som är kommersiell direktör hos Lidl Sverige.

Cirka 32 procent av Lidls produkter i det fasta sortimentet var under verksamhetsåret 2020/21 från leverantörer baserade i Sverige.
Samtidigt ökade antalet Från Sverige-märkta artiklar från 160 till 280 och antalet svenska kampanjartiklar har gått från 792 till 1105, en ökning med 39,5 %.

– Vår förhoppning är att fler ska upptäcka vårt växande svenska sortiment. Vi plockar löpande in fler produkter med Från Sverige-märkning och fler produkter från lokala matproducenter. Ett arbete vi är väldigt stolta över, säger Robert Stekovic.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil