Mobiliserar för klimatvänligt EU-val

Foto Pressbild
Inför årets avgörande EU-val, tar Oatly och Patagonia initiativ för att öka valdeltagandet och främja klimatvänlig politik. Både företag erbjuder sina anställda i EU-länder ledigt för att rösta och uppmanar andra företag att följa deras exempel.

År 2023 var ett rekordvarmt år, och Europa, som värms upp dubbelt så snabbt som det globala genomsnittet, står inför akuta klimatutmaningar. Samtidigt är valdeltagandet i EU-val historiskt lågt, med endast 51% röstdeltagande 2019. Oatly och Patagonia betonar vikten av att rösta för att säkerställa att klimatförändringar prioriteras i EU:s politik.

I ett öppet brev från Jean-Christophe Flatin (CEO, Oatly) och Nina Hajikhanian (General Manager, EMEA, Patagonia) uppmanas andra företag att använda sina plattformar för att uppmuntra anställda och kunder att rösta. Båda företagen lanserar interna kampanjer för att mobilisera anställda att engagera sina nätverk i valet.

Jean-Christophe Flatin från Oatly påpekar:

”Mänskligheten har lärt sig att demokrati inte ska tas för given, och denna generation måste också inse att planeten inte får tas för given. Valresultatet kommer att påverka miljöpolitiken, och vi måste använda demokratins kraft för att skapa förändring.”

Nina Hajikhanian från Patagonia tillägger:

”Patagonia har en lång historia av att främja valdeltagande. Genom att ge våra europeiska anställda ledigt för att rösta och erbjuda utbildnings- och inspirationsverktyg, vill vi göra det lättare för dem att engagera sina nätverk om vikten av dessa val.”

Praktiska Åtgärder
Oatly och Patagonia planerar omfattande informations- och inspirationskampanjer, inklusive samarbeten med kaféer, evenemang i Patagonias butiker, och utomhuskampanjer. Oatly erbjuder också europeiska parlamentskandidater ett manifest med politiska förslag för att etablera ett hållbart och växtbaserat livsmedelssystem.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil