Nu satsar Matsmart även i Storbritannien

Christabel Biella ska göra Storbritannien matsmart | Foto: Pressbild
Nu har Matsmart öppnat i Storbritannien där man lanserar sig som Motatos och där man redan byggt samarbeten med ett antal välkända varumärken.

Matsmart är i Sverige känt som företaget som köper upp billiga partier mat och konsumentprodukter i övrigt och sedan säljer med rabatt jämfört med ordinarie priser.
Med lanseringen i Storbritannien finns man nu i fem länder och där namnet är Matsmart i Sverige och Finland är det Motatos i övriga länder.

Det brittiska teamet leds av Christabel Biella som tidigare arbetat för e-handlare som Swoon Farmdrop och House of Fraser.
Inför lanseringen har en rad samarbeten etablerats med brittiska livsmedelsproducenter och fyllt på lagret utanför London med välkända varumärken, som Heinz, Kellogg’s och Walkers. 

Erbjudandet på den brittiska marknaden är mat och konsumentprodukter med upp till 60 procent rabatt, jämfört med fysiska matbutiker. 
I spåren av stigande inflation och ökande priser – i Storbritannien pratar man om cost of living crisis – har gensvaret från brittiska konsumenter hittills varit starkt positivt, hävdar Matsmart/Motatos.

– Vi mjukstartade i mitten på förra veckan och har fått helt otroligt bra respons från brittiska konsumenter så här långt. Därför är jag väldigt glad att vi redan från start har ett mycket starkt team på plats, med Christabel i spetsen. Nu ska vi jobba tillsammans för att växa bolaget och hjälpa den brittiska livsmedelssektorn att lösa klimatutmaningarna kopplade till svinn, säger Karl Andersson, vd för och grundare av Matsmart. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil