Två av tre kommer för att handla

Två av tre kommer för att handla
Hennickehammar med sin herrgård är ett av de värmländska utflyktsmål som nu saknar de norska besökarna. Foto: Pressbild Visit Värmland

Tuffa tider för Värmland när gränshandeln är coronastängd. Två av tre norrmän kommer nämligen till Värmland för att handla, visar en ny undersökning.

Under sommaren genomfördes en undersökning om norrmännens attityder och resvanor till Värmland.

Undersökningen genomfördes i samarbete med Visit Värmland och Region Värmland samt gränskommunerna Årjäng, Eda och Torsby.

Norrmännen förknippar Värmland med positivism, gränshandel, natur, friluftsliv och nära till bra shopping – att det är enkelt att ta en trevlig tur till Värmland. 

Undersökningen bekräftar att Värmland är mest attraktivt som besöksmål på sommaren, men även på våren.

Gränshandelns betydelse blev än en gång tydlig i undersökningen.

Två av tre av de norrmän som besökt Värmland de senaste två åren har uppgett att gränshandeln varit syftet vid åtminstone något av besöken.

–Vi vet att både handeln och besöksnäringen i Värmland lider oerhört av en stängd gräns. Det måste till en hållbar lösning i gränsfrågan och våra företag måste få det stöd som de behöver. Det är många viktiga arbetsplatser som riskerar att gå förlorade och människor som riskerar att hamna långt från arbetsmarknaden om vi inte lyckas, menar Stina Höök (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Om det inte vore för pandemin uppger 29 procent av de som svarat att de sannolikt skulle besöka Värmland, men med risk för karantän minskar sannolika besökare inom två år med 70 procent.

Unga män är den mest sannolika gruppen att besöka Värmland och boende i Oslo tycks inte vara lika känsliga för pandemins effekter som övriga fylken.

På sikt och med en igångsparkad gränshandel är Värmlands möjligheter stora, konstaterar Visit Värmlands vd Mia Landin.

– Norge är vår viktiga och närmsta utlandsmarknad och det geografiska läget kommer inte att förändras, säger Landin.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil