Två av tre kommer för att handla

Två av tre kommer för att handla
Hennickehammar med sin herrgård är ett av de värmländska utflyktsmål som nu saknar de norska besökarna. Foto: Pressbild Visit Värmland

Tuffa tider för Värmland när gränshandeln är coronastängd. Två av tre norrmän kommer nämligen till Värmland för att handla, visar en ny undersökning.

Under sommaren genomfördes en undersökning om norrmännens attityder och resvanor till Värmland.

Undersökningen genomfördes i samarbete med Visit Värmland och Region Värmland samt gränskommunerna Årjäng, Eda och Torsby.

Norrmännen förknippar Värmland med positivism, gränshandel, natur, friluftsliv och nära till bra shopping – att det är enkelt att ta en trevlig tur till Värmland. 

Undersökningen bekräftar att Värmland är mest attraktivt som besöksmål på sommaren, men även på våren.

Gränshandelns betydelse blev än en gång tydlig i undersökningen.

Två av tre av de norrmän som besökt Värmland de senaste två åren har uppgett att gränshandeln varit syftet vid åtminstone något av besöken.

–Vi vet att både handeln och besöksnäringen i Värmland lider oerhört av en stängd gräns. Det måste till en hållbar lösning i gränsfrågan och våra företag måste få det stöd som de behöver. Det är många viktiga arbetsplatser som riskerar att gå förlorade och människor som riskerar att hamna långt från arbetsmarknaden om vi inte lyckas, menar Stina Höök (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Om det inte vore för pandemin uppger 29 procent av de som svarat att de sannolikt skulle besöka Värmland, men med risk för karantän minskar sannolika besökare inom två år med 70 procent.

Unga män är den mest sannolika gruppen att besöka Värmland och boende i Oslo tycks inte vara lika känsliga för pandemins effekter som övriga fylken.

På sikt och med en igångsparkad gränshandel är Värmlands möjligheter stora, konstaterar Visit Värmlands vd Mia Landin.

– Norge är vår viktiga och närmsta utlandsmarknad och det geografiska läget kommer inte att förändras, säger Landin.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Löneavtal klart hos Coop till 2023

Löneavtal klart hos Coop till 2023

Det blir löneökningar på totalt 1 354 kr för avtalsperioden och mest till de som tjänar minst när nu Handels förhandlat färdigt för Coops anställda.

Scan och Foodora i julsamarbete

Scan och Foodora i julsamarbete

Foodora och Scan inleder ett samarbete i Stockholm vid jul där man erbjuder stockholmarna en matkasse med leverans under samma dag och inom en timme.

Mycorena vinner Utstickarpriset

Mycorena vinner Utstickarpriset

När Polarbröd för nionde året delar ut Utstickarpriset går det till startupen Mycorena för en metod att tillverka svampprotein av livsmedelsrester.

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Franska kedjan Monoprix söker sig utomlands och vill bland annat etablera sig i Sverige och sälja bland annat hälsosamma och hållbara livsmedel.

Var tredje planerar färre julklappar

Var tredje planerar färre julklappar

32 procent av dem som svarat i en ny undersökning tänker köpa färre julklappar än tidigare – och fler kvinnor kan tänka sig ge bort begagnat.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.