Ny undersökning avslöjar förändrade vanor

Foto Pressbild
Januari, årets ekonomiskt utmanande månad, driver svenska hushåll att bli mer medvetna om sina utgifter, inklusive minskning av matsvinn. En färsk undersökning av Kantar Sifo, på uppdrag av Matsmart, visar att 37 procent av svenskarna nu aktivt arbetar för att minska matsvinnet, främst av ekonomiska skäl.

I en tid då ekonomiska påfrestningar på svenska hushåll är påtagliga, har många svenskar valt att bli mer engagerade i att minska matsvinnet. En nyligen genomförd undersökning av Kantar Sifo, beställd av Matsmart, visar att 37 procent av deltagarna aktivt strävar efter att minska mängden mat de slänger jämfört med tidigare år. Undersökningen avslöjar att nästan hälften (49 procent) av de svarande motiveras av ekonomiska överväganden att minska sitt matsvinn. I en tid då levnadskostnaderna stiger, har fler börjat granska sina utgifter och överväga alternativ för att dra ner på kostnaderna.

Matsvinnets minskning motiveras även av miljömässiga hänsyn, där 47 procent anger detta som en främsta anledning. Undersökningen indikerar också att fler är villiga att köpa produkter med korta bäst före-datum till reducerade priser, en praxis som kan bidra till att minska matsvinnet inom handeln. En uppdelning mellan könen visar att kvinnor i högre grad (43 procent) än män (32 procent) strävar efter att minska sitt matsvinn. Detta antyder en könsrelaterad skillnad i attityder och handlingar gentemot hanteringen av mat och minskningen av matsvinn.

Sparande, Hållbarhet och En Medveten Framtid
Björn Gent, nordisk marknadschef på Matsmart, kommenterar resultaten och uttrycker hopp om att dessa förändrade vanor kommer att leda till en minskning av matsvinnet i Sverige. Han understryker även den ökande medvetenheten om hållbarhet och betonar att minska matsvinnet är en av de mest effektiva åtgärderna både för att spara pengar och minska klimatavtrycket.

Undersökningsmetodik
Undersökningen utfördes i Kantar Medias webbpanel, Sifopanelen, och inkluderade 1184 respondenter i åldern 18–79 år. Resultaten ger en inblick i hur svenska hushåll anpassar sig för att minska matsvinnet och balansera ekonomin, med ett framtidshopp om en medvetnare och mer hållbar livsstil.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil