[bsa_pro_ad_space id=3 delay=7]

Ny undersökning avslöjar förändrade vanor

Foto Pressbild
Januari, årets ekonomiskt utmanande månad, driver svenska hushåll att bli mer medvetna om sina utgifter, inklusive minskning av matsvinn. En färsk undersökning av Kantar Sifo, på uppdrag av Matsmart, visar att 37 procent av svenskarna nu aktivt arbetar för att minska matsvinnet, främst av ekonomiska skäl.

I en tid då ekonomiska påfrestningar på svenska hushåll är påtagliga, har många svenskar valt att bli mer engagerade i att minska matsvinnet. En nyligen genomförd undersökning av Kantar Sifo, beställd av Matsmart, visar att 37 procent av deltagarna aktivt strävar efter att minska mängden mat de slänger jämfört med tidigare år. Undersökningen avslöjar att nästan hälften (49 procent) av de svarande motiveras av ekonomiska överväganden att minska sitt matsvinn. I en tid då levnadskostnaderna stiger, har fler börjat granska sina utgifter och överväga alternativ för att dra ner på kostnaderna.

Matsvinnets minskning motiveras även av miljömässiga hänsyn, där 47 procent anger detta som en främsta anledning. Undersökningen indikerar också att fler är villiga att köpa produkter med korta bäst före-datum till reducerade priser, en praxis som kan bidra till att minska matsvinnet inom handeln. En uppdelning mellan könen visar att kvinnor i högre grad (43 procent) än män (32 procent) strävar efter att minska sitt matsvinn. Detta antyder en könsrelaterad skillnad i attityder och handlingar gentemot hanteringen av mat och minskningen av matsvinn.

Sparande, Hållbarhet och En Medveten Framtid
Björn Gent, nordisk marknadschef på Matsmart, kommenterar resultaten och uttrycker hopp om att dessa förändrade vanor kommer att leda till en minskning av matsvinnet i Sverige. Han understryker även den ökande medvetenheten om hållbarhet och betonar att minska matsvinnet är en av de mest effektiva åtgärderna både för att spara pengar och minska klimatavtrycket.

Undersökningsmetodik
Undersökningen utfördes i Kantar Medias webbpanel, Sifopanelen, och inkluderade 1184 respondenter i åldern 18–79 år. Resultaten ger en inblick i hur svenska hushåll anpassar sig för att minska matsvinnet och balansera ekonomin, med ett framtidshopp om en medvetnare och mer hållbar livsstil.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

[bsa_pro_ad_space id=4 delay=7]

[bsa_pro_ad_space id=1 delay=7]

Västkustägg förvärvar Väst Ägg AB

Stjärnägg AB, en av Sveriges främsta leverantörer av ägg, tillkännager stolt att deras delägare, Västkustägg, har förvärvat Väst Ägg AB, tidigare känt som Lilluns Ägg. Denna strategiska expansion förväntas stärka deras kapacitet att leverera ägg av högsta kvalitet till butiker över hela landet.

Olivoljepriserna skjuter i höjden

Den senaste tiden har olivoljepriserna fortsatt att skjuta i höjden till följd av torkan som härjar i södra Europa. Enligt Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, har priserna ökat med hela 5 procent under februari och en imponerande 40 procent på årsbasis.

Leder vägen för jämställdhet i näringslivet

En färsk undersökning utförd av Svensk Kooperation visar på en betydande skillnad i jämställdhetsarbetet mellan kooperativt ägda företag och börsbolag. Med Internationella kvinnodagen i sikte ger resultaten en inblick i hur olika typer av företag hanterar könsrepresentationen i sina ledande positioner.

Sex procent lägre konsumtion 2020

Konsekvenser för försäljning till minderåriga

När det kommer till Systembolaget är ålderskontroll av högsta prioritet. Att säkerställa att ingen under 20 år får köpa alkohol är en central del av deras arbete för att främja ansvarsfull konsumtion. Men vad händer om en misstag inträffar och alkohol säljs till en minderårig?

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil