Skånemejerier tar sikte norrut i landet

Skånemejerier tar sikte norrut i landet
Foto: Mostphotos
Franska Skånemejerier siktar norrut i Sverige och vill växa över hela landet med sina varumärken. Expansionsplanerna hos bolaget är omfattande.

Franska Skånemejerier siktar norrut i Sverige och vill växa över hela landet med sina varumärken. Expansionsplanerna hos bolaget är omfattande.

Pandemin påverkar oss alla, både som företag och som privatpersoner, och franska Skånemejerier är inget undantag.
Enligt vd, José Antonio Lalanda, kommer årets omsättning att landa lägre än förra årets 4,4 miljarder kr.
– Som många livsmedelsbolag har vi tappat försäljning mot restaurangsegmentet men gynnats av en ökad försäljning i detaljhandeln. Summan för oss blir något minus, säger han till sydsvenskan.se.

Franska Lactalis, världens näst största mejeriföretag (Nestlé är etta), äger Skånemejerier.
Man köpte företaget 2012 från ett bondekooperativ som då var svårt ekonomiskt pressat.

Nu vill Skånemejerier avancera över landet och vinna mark för nya produkter, och vd Lalanda tror på framgång i båda avseendena.
– Svenskarna är avancerade konsumenter som snabbt tar till sig nya produkter och trender. Det tvingar oss att vara på tårna. De är också måna om att handla svenskt vilket är helt förståeligt då Sverige ligger i topp när det gäller djurhållning och hållbara lantbruk, säger han till sydsvenskan.se.

Man vill även utmana storkoncernen Arla som idag har cirka 65 procent av mjölkinvägningen mot Skånemejeriers 15.
– Eftersom Arla är så dominerande i hyllorna och även i konsumenternas medvetande krävs det stora investeringar för att kunna utmana. Det är ingen enkel situation, säger José Antonio Lalanda som ändå vill satsa rejält på att expandera norrut genom Sverige.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Coops medlemmar stöttar bigårdar

Här kan man snacka om ett rejält bi-drag. Coops medlemmar skänker 1,3 miljoner bin till demonstrationsbigårdar i ett nytt samarbete.

Sales Support firar 30 år

30-årsjubileum. Och 15-årsjubileum. Det är mycket nu för
Sales Support som både firar och tittar framåt.

Arla testar foder för mindre utsläpp

Nu testar drygt 2 500 svenska Arla-kor fodertillskottet Bovaer. Det är ett experiment som syftar till att minska metanutsläppen med cirka 30 procent.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil